<b>STØRRE:</b> Hilux har vokst igjen og er nå over 533 centimeter lang. Med lengre kabin som på bilde, blir planet kortere. Foto: TOYOTA
STØRRE: Hilux har vokst igjen og er nå over 533 centimeter lang. Med lengre kabin som på bilde, blir planet kortere. Foto: TOYOTAVis mer

Toyota Hilux, den åttende

En ny generasjon Hilux er på vei. Har Toyota tuklet med suksessformelen denne gangen, mon tro?

Åttende generasjon Toyota Hilux er snart på markedet i en butikk nær deg, men bilen har allerede gjort norsk gjestevisitt for innspillingen av bilfilmen Burning 2. Samtidig nærmer det seg 50 år siden de første Hilux kom til Europa, mens de første firehjulsdrevne utgavene først kom til Norge sent i 1980, da som 1981-modeller.

De fleste av disse er allerede blitt til jord, eller står som kjeks i form av rust bak en låve. Tilfeldighetene gjør at undertegnede faktisk har to bevaringsverdige slike stående i garasjen.

Les også: VW Amarok utfordrer Toyota Hilux!

Nedskalerer

Gjennom en årrekke har Toyota levert Hilux med 2,4-liters dieselmotorer i forskjellige konfigurasjoner, både med og uten turbo. I senere tid naturligvis også med common-rail.

Syvende generasjonen Hilux, som nå fases ut, har også blitt levert med en 3-liters motor. Dette er en nedtrimmet utgave av motoren som har sittet i Land Cruiser siden 2001, og helt til Toyota i fjor byttet til en 2,8-liter i Land Cruiser.

Her kan du lese vår test av dagens Toyota Hilux, som 3,0-liters D-Cab med automat.

NY TØFFING: Nye Hilux har fått et snev av Toyotas familie-karakteristiske design. Foto: TOYOTA Vis mer


Vi hadde håpet at denne 2,8-literen også ville finne veien inn i nye Hilux, men dette forblir en ønskedrøm - foreløpig. Toyota melder at den nye generasjonen Hilux vil få en 2,4-liters dieselmotor på 150 hestekrefter, ut fra et dreiemoment på 400 Nm, men hvem vet vel hva som skjer senere.

Versjonene med firehjulsdrift vil kunne fås med en 6-trinns manuell kasse, eller en helt ny 6-trinns automat. Automat har på utgående modell kun vært å få i 3-liters utgaven.

Billigere og snillere

Vel, i hvert fall med tanke på forbruket. Å snakke forbruk og utslipp om en bil i denne klassen har uansett stort sett bare en papirmessig hensikt, men med et forbruk og utslipp som er forbedret 9 prosent i forhold til forgjengeren, kan nye Hilux skryte på seg et forbruk på bare 0,64 liter på mila, og et CO2-utslipp på 169 gram per kilometer.

Les også: Toyota Hilux med nesten-velt i elgtest.

BLIR VANLIG: Toyota Hilux er tradisjonelt bestselgende blant pickup-ene og snart blir nok også dette et vanlig syn på både våre egne og andre veier. Foto: TOYOTA Vis mer


Også NOx-utslippet er bedret dramatisk, ettersom bilen nå har fått et mer kontrollert EGR-system (eksosgass-retur), som blant annet er vannkjølt, men også med mulighet for at eksosen styres forbi denne veskekjølingen når nødvendig.

I tillegg har den også fått en SCR-katalysator og start/stopp system. For kundene av Hilux er det antagelig vel så interessant at det nå er lengre serviceintervaller enn på utgående modell.

Som før

Den nye generasjonen vil som sine forgjengere bli å få i tre forskjellige karosseriversjoner. Enten som toseters singel-cab, en extra-cab som kan registreres som to- eller fireseter, eller dobbel-cab med mulighet for opptil fem personer. Avhengig av hvilken versjon du velger, så blir planet kortere jo lenger hytta blir.

Med dimensjonene 533,5 centimeter i lengden, 185,5 cm i bredden og 181,5 cm høyde, er den nye Hilux 7,5 cm lengre, 2 cm bredere og 4,5 cm lavere enn forgjengeren.

Karosseriet er satt på en rammekonstruksjon som nå er blitt 20 prosent mer vridningsstabil enn sin forgjenger, noe som aldri blir feil, selv på en slik arbeidshest. Og når vi først nevner arbeidshesten, så det nevnes at alle versjoner kan dra 3,5 tonn, bortsett fra dobbelt-kabinen. Den kan trekke 3,2 tonn.

Aktuell konkurrent: Vi har kjørt Nissan Navara i test.

KOMMER FREM: Toyota lover enda bedre fremkommelighet på nye Hilux. Det skal vi snart teste selv. Foto: TOYOTA Vis mer


Bedre beskyttet

Som tidligere nevnt har mang en teknisk god Hilux rustet opp. De typiske yrkesbilene ble tidligere tatt på langt mindre alvor med tanke på rustbehandling enn personbilene. Den tid er heldigvis forbi, for bilen er nå galvanisert på så vel underside som overside.

I tillegg har den fått bedre underbeskyttelse for møte med stokker og stein. Det er nå montert flere beskyttelsesplater, og i den nye generasjonen er de tykkere og sterkere enn før, da det flere steder bare var plastplater som mer hindret mor enn røff behandling.

Posten skal frem

STORSELGER: Hilux er verdens mest populære pick-up og er blitt solgt i over 16 millioner eksemplarer. Foto: TOYOTA Vis mer


Fremkommeligheten skal være ivaretatt med at bilen nå har fått både differensialbrems og full sperre på både front og bakakselen. I tillegg har bilen fått såkalt intelligente systemer som i større grad enn før bruker individuell nedbremsing av de fire hjulene, i kombinasjon med aktiv motorstyring. Dette er hjelpemidler som for en offroad-entusiast er mange steg tilbake, men som mange av de samme entusiastene bønnfaller etter å ha prøvd dem.

Bilen har også fått flere andre systemer som mer er som hjelpemidler å regne, blant annet en overvåking av oljetemperaturen i differensialen. Dersom temperaturen overstiger et visst nivå, skrur bilen over til kun tohjulsdrift. Dersom dette ikke lar seg gjøre, senker den maksimal hastighet til 120 kilometer i timen. Dette er med andre ord ikke et system som blir ofte brukt her til lands.

Prisverdig?


Prisene på nye Hilux starter på 375.000 som varebil og på 629.000 kroner som personbil. Se for øvrig prisliste nedenfor.

Nye Hilux vil bli lansert i september, men forhåndssalget er allerede startet.

Priser - nye Toyota Hilux
VarebilCO2 utslippNOx utslippVeil. 
 g/kmmg/kmutsalgspris
D-Cab 4d   
Hilux 2.4 Diesel Manuell 6 gir 4x4 SR17894387.500
Hilux 2.4 Diesel Manuell 6 gir 4x4 SR+17894415.700
Hilux 2.4 Diesel Automat 6 gir 4x4 SR18977409.600
Hilux 2.4 Diesel Automat 6 gir 4x4 SR+18977437.800
X-Cab 4d   
Hilux 2.4 Diesel Manuell 6 gir 4x4 SR17894375.300
    
PersonbilCO2 utslippNOx utslippVeil. 
 g/kmmg/kmutsalgspris
D-Cab 4d   
Hilux 2.4 Diesel Manuell 6 gir 4x4 SR17894629.000
Hilux 2.4 Diesel Manuell 6 gir 4x4 SR+17894657.900
Hilux 2.4 Diesel Automat 6 gir 4x4 SR18977668.000
Hilux 2.4 Diesel Automat 6 gir 4x4 SR+18977696.900