Navnet GT 86 er en hyllest til Corolla Levin AE86, som var på markedet fra 1983 til 1987.
Navnet GT 86 er en hyllest til Corolla Levin AE86, som var på markedet fra 1983 til 1987.Vis mer

Toyota GT 86 offisiell

Nå er navnet klart, og til sommeren kan du teste den.

Toyota Celica, Toyota Supra og Toyota MR2 er alle biler som har gått inn i de evige jaktmarkeder for sporty biler. Produksjonen av nisjebiler ble lagt paddeflat ettersom de ikke direkte genererte penger i kassa for den japanske produsenten. Nå har de innsett at bilene kan virke som spydspisser i markedsføringen, og igjen skal det komme sportslige kjøretøy fra Toyotas produksjonslinjer.

Er dette den nye MR2?

Gammel kjenning

Det tar tydeligvis tid å lage biler av denne typen, for helt siden 2009 har vi sett og hørt om konseptbilen FT-86. Deretter kom FT-86 II, som om det skulle være noen stor forskjell. Nå har Toyota endelig sendt oss bilder av det ferdige produktet, og navnet blir GT 86, som en hyllest til Corolla Levin AE86.

Subaru-samarbeid

De som har fulgt prosjektet FT-86 vet at dette er et samarbeid med Subaru. Derfor sitter det også en Subaru drivlinje i bilen, med en 2-liters boxer under panseret. Maskinen har derimot fått Toyotas D-4S innsprutteknologi, noe som visstnok skal gi mer effekt, og høyere ytelser. I vårt marked betyr det 200 hk, og 205 Nm fra den selvpustende maskinen.

Se bildene:

Navnet GT 86 er en hyllest til Corolla Levin AE86, som var på markedet fra 1983 til 1987.


Riktig oppsett

GT 86 må vel sies å være Toyotas nye versjon av det vi tidligere kjente som Celica. Bilen er en 2+2 seter, og skal ha kjøreglede som prioritet. Det betyr selvfølgelig bakhjulsdrift. Totallengden på bilen er 4,24 meter, og akselavstanden er 2,57. Vektforholdet er tunet til 53:47, og er nesten like optimalt som på selskapets heftigste kjøremaskin, med emblemet Lexus vel og merke, råskinnet LFA .

Subaru versjon, BRZ, vekker oppsikt

Med ræva til bakken

En konstruksjon med boxermotor er spesielt godt egnet på biler som trenger lavt tyngdepunkt, noe vi må si er gjeldende her. Tyngdepunktet er derfor oppgitt til å ligge på 45 cm over bakken. For å holde hjulene nede på bakken til enhver tid har Toyota satt på MacPherson fjærbein fremme, og doble bærearmer bak. Deretter er det satt på et sett 17” hjul.

Beetle R på show

En kjøremaskin

Uten at vi helt forstår hvorfor, så leverer Toyota bilen med valgfri girkasse, manuell eller automat. Så sant ikke Toyota har funnet opp kruttet i forhold til en spennende automatkasse, så har vi ingen rasjonelle forklaringer på hvorfor man skal velge den slags i en bil som skal være en kjøremaskin. Den kommer antageligvis til å bli et amerikansk fenomen, mer enn et europeisk.

Lexus LFA, en ny standard

GT 86 skal i salg fra sommeren av, men foreløpig er det alt for tidlig å si noe om priser. Vi kommer tilbake, så snart vi vet noe mer.

Se video: