<b>HELT UNIK:</b> Toyota 86 Shooting Brake Concept finnes per i dag i kun ett eksemplar, og det er det vi ser her. Spørsmålet er: Blir det flere? Foto: TOYOTA
HELT UNIK: Toyota 86 Shooting Brake Concept finnes per i dag i kun ett eksemplar, og det er det vi ser her. Spørsmålet er: Blir det flere? Foto: TOYOTAVis mer

Toyota GT 86 blir shooting brake

Hva er hensikten med denne bilen, tro? Er det for moro skyld, eller for å teste markedet?

Det hele begynte med en modell i leire i en fjerdedels størrelse, som ble vist hos Toyota Australia i november 2014.

Det var det lokale produktdesign-teamet som hadde kommet opp med den spesielle idéen til en shooting brake-versjon av Subaru/Toyotas sportsbil og da Toyotas sjefsingeniør, Tetsuya Tada var i Australia for å besøke datterselskapet der, ble han inspirert nok til å bestemme at bilen skulle bygges.

Anti-kjedelig

Som sagt, så gjort - Tada-san satte sine «kunsthåndverkere» ansvarlige for prototyper i gang med prosjektet og resultatet er det vi ser på disse bildene - en slags kombi/stasjonsvognsversjon av sportsbilen som ble vist første gang høsten 2011 før vi endelig fikk prøvekjøre den på bane for fire år siden - i mai 2012.

Les også: Corvette som shooting brake!

MER PLASS: Litt mer til bagasje og mer hodeplass Toyota 86 Shooting Brake Concept Vis mer



Det skjedde i kjølvannet av en endring i strategi fra selve toppsjefen Akio Toyodas side. Toyoda, som selv er racerfører, var bekymret for at Toyotas image skulle bli for «kjedelig» og, i likhet med Nissans toppsjef Carlos Ghosn, som sto bak lanseringen av monsteret GT-R i 2007. Denne imponerte oss mektig da vi prøvekjørte den i mai det påfølgende året.

Les også: Sjekk dette spinnville råskinnet fra Toyotas TMG-divisjon!

Mer praktisk

Det er den regionale marketing-manageren for Australia, Brad Cramb, som presenterte idéen bak det som per i dag kun er en konseptbil. Han ville gi den en helt egen, fortsatt sportslig stil samtidig med at den ble mer praktisk i bruk.

VELPROPORSJONERT: Toyota har beholdt grunnstrukturen til GT 86 og egentlig bare hev Vis mer


Cramb opplyser at bilen er fullt kjørbar og er utstyrt med den opprinnelige Subaru-drivlinjen. Det vil si med en firesylindret boksermotor på to liter med 200 hestekrefter og 205 newtonmeter dreiemoment.

Bilen har vært gjennom alle standard-testene på bane slik at den er tett opp til «donor-bilen» kjøremessig, bare en anelse mer nøytral i krappe svinger, medgir Cramb.

Her kan du lese vår test av tvillingbilen til GT86 - Subaru BRZ

Blir det noe av?

Og når det gjelder utsikter til produksjon av Toyota GT86 Shooting Brake ? Vel, Tada-san sier at Toyota ville observere publikums reaksjoner på prototypen, men at bilen egentlig var ment som en intern stilstudie.

Han legger imidlertid litt gåtefullt til:

- Men vi sier aldri aldri...

NY HEKK: Toyota 86 Shooting Brake Concept (ja, de har droppet «GT»), er mer enn en mer praktisk versjon av sportskupéen - det er en stilstudie som fenger. Vis mer