Toyota GRMN Concept II gir oss vann i munnen. Tålmodige entusiaster ville fortjene at denne ble satt i produksjon. Foto: Knut Moberg
Toyota GRMN Concept II gir oss vann i munnen. Tålmodige entusiaster ville fortjene at denne ble satt i produksjon. Foto: Knut MobergVis mer

Toyota GRMN eller MR2 gjenoppstått

TOKYO (DinSide Motor): Bilen er mer spennende enn navnet. Bebuder den en MR2-gjenfødelse?

Navnet er en hyllest til avdøde Nürburgring-mester og LFA-utvikler Hiromu Naruse. En verdig sådan, synes vi.

Bilen er en gledelig bekreftelse på at Toyota har lagt bak seg den "hyper-fornuftige" linjen de hadde lagt seg på inntil for et par år siden, med avskaffelse av alle modellene som kunne ha et snev av sportslighet ved seg. Farvel MR2, farvel Celica, farvel Supra ...

Til glede for de uinnvidde

Derfor greier vi ikke å motstå fristelsen til å omtale denne bilen en gang til, nå som vi har sett den med egne øyne på bilutstillingen i Tokyo. Forrige gang var for øvrig helt oppunder sommerferien, i anledning Toyotas presentasjon av bilen ved Nürburgring. Vi gjengir her det vesentligste fra den gang, til glede for nye lesere. Noen nærmere avklaring om hvorvidt/når den spenstig designede roadsteren kommer på markedet, har vi ikke fått.

(Vi har nylig skrevet om den egentlige, men mange ganger forhånds-annonserte nyheten: Sportsmodellen GT 86 og dens søstermodell Subaru BRZ).

GRMN

Det var altså i anledning Nürburgrings 24-timersløp tidligere i år Toyota lot utvikle konseptbilen som her blir vist på Tokyo Motor Show for første gang. Den vekker minnene om MR2 til live igjen. (Her kan du lese vår forrige test av morobilen Toyota MR2). Navnet på konseptet er barbariske GRMN Sports Hybrid Concept II og bilen er basert på et konsept som ble vist i Tokyo i 2010. GR står for Gazoo Racing og MN står for Meister of Nürburgring, hvilket henviser til Toyotas testfører Hiromu Naruse. Han ble drept i en kollisjon i en Lexus LF-A like ved banen i 2010.

Les her om vår egen testkjøring av superbilen Lexus LFA på Nürburgring!

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Toyota GRMN Concept II gir oss vann i munnen. Tålmodige entusiaster ville fortjene at denne ble satt i produksjon. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg



Kompakt og lav

Selve bilen er, som en sportsbil skal være, svært lav (120 centimeter), men ganske bred (189 centimeter). Lengden er 435 centimeter og akselavstanden 257,5 centimeter, altså som en VW Golf. GRMN Sports Hybrid Concept II er ikke spesielt lett med sine nærmere 1.500 kilo. En del av forklaringen til det er selvsagt at det dreier seg om en hybrid.

Hybrid

Dette er konseptbilen som ble presentert i Tokyo i 2010. (GRMN Sports Hybrid) Foto: Produsenten Vis mer


Kreftene er det samarbeidet mellom en bensinmotor og en elektromotor som leverer. Bensinmotoren er en 3,5-liters V6 som er midtmontert, bak setene. Den yter 249 hestekrefter og driver bakhjulene. Drivlinjens maksimale effekt er på 299 hestekrefter takket være drahjelpen fra elmotoren, som driver forhjulene. Dekkdimensjonene er 225/40-19 foran og 255/35-19 bak.

Dette er altså nok et skritt på hybrid-stien Toyota-konsernet følger og denne gang med et sporty glimt. Som den står her er det som nevnt en konseptbil, men det er lov å håpe at vi en dag vil se den bli til en verdig etterfølger etter MR2.