GRMN Sports Hybrid Concept II er navnet på denne bilen, som Gazoo har utviklet for Toyota. GRMN står for Gazoo Racing tuned by MN. MN? "Meister of Nürburgring", en hyllest til avdøde testfører Hiromu Naruse som døde like ved den beryktede banen han mestret så godt, i en Lexus LF-A i 2010. Foto: Toyota
GRMN Sports Hybrid Concept II er navnet på denne bilen, som Gazoo har utviklet for Toyota. GRMN står for Gazoo Racing tuned by MN. MN? "Meister of Nürburgring", en hyllest til avdøde testfører Hiromu Naruse som døde like ved den beryktede banen han mestret så godt, i en Lexus LF-A i 2010. Foto: ToyotaVis mer

Toyota går nye veier

Sportsbil med midtmotor, hybriddrift og firehjulsdrift - det hadde japanerne med til Nürburgring.

Siden Toyota "la ned" modeller som Supra, Celica og MR2 har merket gått igjennom en ganske grå periode av sin historie. Forrige president ville ikke lenger at bilproduksjonen deres skulle assosieres med sportslighet, fart og moro; men med ansvarsfølelse, nytteverdi, kvalitet og miljøbevissthet.

Sportsbiltid igjen

Dagens konsernledelse har forstått at det ene ikke nødvendigvis behøver å utelukke det andre, og nylig viste de den første frukt av den nye retningen - sportsbilen FT-86, som skal produseres i samarbeid med Subaru.

GRMN

I anledning Nürburgrings 24-timersløp har Toyota latt utvikle den konseptbilen vi ser her, og som vekker minnene om MR2 til live igjen. (Her kan du lese vår forrige test av morobilen Toyota MR2). Navnet på konseptet er barbariske GRMN Sports Hybrid Concept II og bilen er basert på et konsept som ble vist i Tokyo i 2010. GR står for Gazoo Racing og MN står for Meister of Nürburgring, hvilket henviser til Toyotas testfører Hiromu Naruse. Han ble drept i en kollisjon i en Lexus LF-A like ved banen i 2010.

Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
GRMN Sports Hybrid Concept II er navnet på denne bilen, som Gazoo har utviklet for Toyota. GRMN står for Gazoo Racing tuned by MN. MN? "Meister of Nürburgring", en hyllest til avdøde testfører Hiromu Naruse som døde like ved den beryktede banen han mestret så godt, i en Lexus LF-A i 2010. Foto: Toyota
Foto: Toyota
Dette er konseptbilen som ble presentert i Tokyo i 2010. (GRMN Sports Hybrid) Foto: Produsenten
Foto: Produsenten


Kompakt og lav

Selve bilen er, som en sportsbil skal være, svært lav (120 centimeter), men ganske bred (189 centimeter). Lengden er 435 centimeter og akselavstanden 257,5 centimeter, altså som en VW Golf. GRMN Sports Hybrid Concept II er ikke spesielt lett med sine nærmere 1.500 kilo. En del av forklaringen til det er selvsagt at det dreier seg om en hybrid.

Hybrid

Dette er konseptbilen som ble presentert i Tokyo i 2010. (GRMN Sports Hybrid) Foto: Produsenten Vis mer


Kreftene er det samarbeidet mellom en bensinmotor og en elektromotor som leverer. Bensinmotoren er en 3,5-liters V6 som er midtmontert, bak setene. Den yter 249 hestekrefter og driver bakhjulene. Drivlinjens maksimale effekt er på 299 hestekrefter takket være drahjelpen fra elmotoren, som driver forhjulene. Dekkdimensjonene er 225/40-19 foran og 255/35-19 bak.

Dette er altså nok et skritt på hybrid-stien Toyota-konsernet følger og denne gang med et sporty glimt. Som den står her er det som nevnt en konseptbil, men det er lov å håpe at vi en dag vil se den bli til en verdig etterfølger etter MR2.