Toyota Fun-Vii, for anledningen trukket i svart.  Foto: Produsenten
Toyota Fun-Vii, for anledningen trukket i svart. Foto: ProdusentenVis mer

Toyota Fun-VII skifter farge etter humøret

Det finnes ikke to like dager. Hvorfor skal det da finnes to like biler? Toyota tar utfordringen.

i TOKYO: Med slagordet ”Mobility can change the world” lanserer Toyota konseptbilen Fun-Vii under Tokyo Motor Show. I slike konseptbiler kan bilprodusentene gjøre nær sagt hva som helst, og samtidig komme unna med det. Ingen arresterer dem i ettertid for å være syke og gale, for hvem vet? Vi lever jo i en gal verden, og det meste kan jo komme på markedet en vakker dag.

Nye farger

I Fun-Vii lanserer Toyota ideen om at hver bil kan ha en overflate som eieren kan skifte farge på etter eget behag. Tanken høres helt vill ut, men Audi viste jo A2 på bilmessen i Frankfurt tidligere i år. Der hadde de laget pyntestriper langs skulderlinjen med hjelp av belysning i selve overflaten. Teknikken er basert på organisk LED, eller OLED om du vil.

BMW med HUD i farger

Glimrende teknologi

Med OLED får produsentene helt nye, og langt mer fleksible teknologier å jobbe med. Da er det ikke rart at en designer eller to får dånedimpen, og begynner å leke med mulighetene.

OLED vil også gjøre store utslag på hvordan lamper og lys på biler vil være i fremtiden. Vi har sett eksempler på baklys og bremselys som er integrert i hele hekken på bilen, og som bare endrer styrke når bremsene aktiveres. Et av eksemplene vi er blitt vist hadde lys som beveget seg rundt på bakenden på bilen, bare for å illustrere mulighetene.

Det er ikke bare utsiden som kan endres. Foto: Produsenten Vis mer


Strenge regler

En ting er å dra dette ut i en konseptbil, men noe helt annet er å overføre det til det virkelige liv. Der går det klare grenser i EU-direktivet for hva som er tillatt og ikke. Noen av Audis ingeniører vi har snakket med forteller at dette er en av de store utfordringene de har for fremtidens billys. Derfor er det mange og lange samtaler mellom bilprodusentene, i håp om å enes om noe direktivforfatterne kan akseptere.

Norge er i særstilling gammeldags, ettersom vi har et direktiv som enda ikke er forfattet i tråd med EU-direktivet. Derfor har vi en tilleggsregel gjort at alt som er typegodkjent i Europa også skal være lovlig i Norge. Hadde vi derimot kun tatt hensyn til lysreglementet i kjøretøyforskriftene, så hadde nesten enhver ny bil i Norge vært ulovlig. Så gammeldags er det.

Fremtidens GPS

Litt skrudd

Toyota ser likevel enda lenger enn bare det å belyse bilen. De mener hele bilen skal kunne konfigureres som en bildeskjerm, og settes opp etter hver og ens egen smak. Du skal kunne skrive en melding på en hvilken som helst flate, for deretter trykke send. Egentlig skal hele bilen fungere som et slags kommunikasjonssenter. Nå vet jeg det finnes mye sake i Japan, men om det er nok for å få en så fri fantasi som enkelte har tatt i bruk her skal være usagt.

Test av navigasjonssystemer

Smarttelefon på hjul

Som om ikke dette er nok, så mener Toyota at bilen skal kunne fungere som en smarttelefon på hjul. Du skal kunne bruke den som en skjerm, og vise ditt eget innhold på siden, om du skulle ønske.

Eller eksempelvis bare innvendig. Hele frontruten skal også kunne vise innhold, og visualisering av navigasjonssystemer og andre displayer er den minste utfordring, om vi skal tro Toyota. Jeg for min del vil gjerne se brøkdeler av dette i bruk før jeg tørr spå fleip eller fakta.