TOYOTA ER TILBAKE: Entusiastene vil sikle: Etter GT86, folkesportsbilen, vises nå noe enda heftigere - FT-1. Intil videre er den en konseptbil og er utstilt i Detroit. Men du kan snart få kjørt den om du ønsker - og du disponerer en PlayStation 3. Den figurerer nemlig blant bilene i Polyphonys neste utgave av deres velkjente bilspill - Gran Turismo 6. Foto: Toyota
TOYOTA ER TILBAKE: Entusiastene vil sikle: Etter GT86, folkesportsbilen, vises nå noe enda heftigere - FT-1. Intil videre er den en konseptbil og er utstilt i Detroit. Men du kan snart få kjørt den om du ønsker - og du disponerer en PlayStation 3. Den figurerer nemlig blant bilene i Polyphonys neste utgave av deres velkjente bilspill - Gran Turismo 6. Foto: ToyotaVis mer

Toyota FT-1: Neste Supra?

“FT” står for “Future Toyota” og “1” uttrykker “det ultimate”.

Det er lett i dag å glemme at Toyota i en ikke altfor fjern fortid har en historie med sporty entusiastbiler, fra Celica via MR2 til Supra. Og selve opphavet er naturligvis 60-tallets James Bond-bil - 2000 GT.

Gode nyheter for entusiastene: Toyota er på vei dit igjen. I 2012 lanserte de den boxer-motoriserte og bakhjulsdrevne Toyota GT86 og det er lovet en kommende sportsbil i samarbeid med BMW.

Og nå slår de til på spektakulært vis på årets første store bilmesse i Detroit.

Toyota FT-1 på veien:

Slik fremstår Toyota FT-1 i bilspillet Gran Turismo 6, dit den kan lastes ned allerede nå. Foto: Toyota


Vil engasjere

STO MODELL: Dette er Toyota 2000GT fra 1967 - med klassiske og rene sportsbillinjer. Den har til og med vært James Bond-bil (You Only Live Twice, med Sean Connery). Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Med FT-1 har Toyota etter eget utsagn ønsket å vise sportsbildesign som virkelig engasjerer. Et team fra Toyotas designsenter i California (Calty Design Research) tok utgangspunkt i Toyotas sportsbilhistorie helt tilbake til kupéen 2000GT som kom i 1967. Toyota FT-1 representerer ifølge dem selv et foreløpig toppunkt i Caltys 40-års lange historie og streben etter å skape det de kaller den ultimate sportsbilen.

Langt fra diskret

Eksteriørdesignen har et kraftfullt racing-inspirert uttrykk, og er utvilsomt egnet til å skape oppmerksomhet. Fronten har en dristig utformet støtfanger og en skarphet som skal antyde høye ytelser.

Dynamiske luftinntak i fronten og en vinge som kan felles inn bak har til hensikt å gi Toyota FT-1 optimal aerodynamikk. De som husker konseptbilen Toyota FT-HS, som vi skrev om i 2006, vil kjenne igjen en del elementer.

Interiør:


Konfigurasjonen med frontplassert motor og bakhjulsdrift gjør at cockpiten plasseres langt bak, for å forbedre vektfordelingen og for å skape klassiske sportsbil-proporsjoner. Samtidig er den krummede frontruten og formen på sidevinduene en distinkt arv fra den legendariske Toyota 2000GT (se bildet lenger opp). Man ser også inspirasjon fra konseptet Lexus LF-LC.

Fører i ett med bilen

Interiørdesignen drar nytte av det lave tyngdepunktet, og skal gi føreren en bedre kjøreopplevelse. I cockpiten finnes en deltaformet display-sone som omgir føreren. Idéen er at denne skal føle seg i ett med bilen.

Det førerorienterte miljøet er også utstyrt med et Formel 1-inspirert ratt og et head-up display (HUD) i farger, som gir den nyttigste informasjonen på frontruten i førerens synsfelt. Dessuten er A-stolpene plassert så langt tilbake som mulig for å gi økt utsyn i sving.

Waku-doki!

Tradisjonelt har Toyotas beslutninger rundt design blitt tatt av en stor gruppe interessenter. Nå har godkjenningsprosessen blitt strømlinjeformet, for å skape mer energi, lidenskap og waku-doki, som du selvfølgelig har hørt om. Ikke det?

Vel, det er et japansk ord som betyr “en følelse av forventning og begeistring". Slik Toyota uttrykker det, skal den nye retningen skape biler som "kunder knytter seg enda tettere til", og som skal gi en mer tilfredsstillende eieropplevelse.

Hva med motor, da?

Vi vil for vår del tro denne opplevelsen først kan bli fullgod når bilen får en motor. Og selv om den vitterlig ser ut til å bevege på seg på bildene, ser det ut fra pressemeldingen til Toyota i denne omgang ikke ut til at den har noen.

Spøk til side: Vi ser frem til å få vite mer om hva slags drivlinje denne konseptbilen faktisk er utstyrt med. Vi tar ikke store sjansene om vi tipper at den er hybrid, og at den har høye ytelser og lavt (normert) forbruk.

Video: