Toyota kan legge gasspedal.saken bak seg etter NASA-rapporten. Her ser vi en Prius i farta. Foto: Toyota
Toyota kan legge gasspedal.saken bak seg etter NASA-rapporten. Her ser vi en Prius i farta. Foto: ToyotaVis mer

Toyota-feilen oppklart

Det var ikke feil på Toyota - det var førerne som bommet på pedalen.

Selv den som ikke er særlig bilinteressert har antagelig fått med seg alt oppstyret rundt Toyotaene det skulle være alvorlige feil med. Mediene rapporterte om nesten-ulykker som følge av at gasspedalen hang seg opp.

Toyota kalte tilbake rundt 8,5 millioner kjøretøy og satte i gang grundige undersøkelser for å finne feilen. De fant ingen.

Bilene snakker sammen, og overstyrer deg

Nå, etter tre år med spekulasjoner som ikke akkurat har gjort Toyota godt, har U.S. Department of Transportation publisert resultatene etter at 30 NASA-ingeniører har brukt ti måneder på å undersøke om det kan ha væt feil med elektronikken som har gjort at gasspedalene har hengt seg opp.

Noen gjør veldig rare ting

Deres konklusjon er at det slett ikke er elektronikken som har feilet. NASA-ingeniørene har gått gjennom over 3.000 klager fra Toyota-eiere, og sjekket 280.000 kodelinjer i Toyotas programvare, og ikke funnet noe som skulle tilsi at feilen lå her. Les NASAs pressemelding her.

- Det er ingen elektronikkbasert feil som har ført til de utilsiktede fartsøkningene i Toyotas biler. Punktum.

Det sa USAs transportminister Ray LaHood ifølge Daily Mail.

En del av de utilsiktede fartsøkningene Toyota-førere opplevde skyldtes at dørmatten hadde hengt seg opp i gasspedalen. Foto: DinSide Motor Vis mer


Dermed må årsaken til de utilsiktede fartsøkningene være at bilførerne rett og slett har trykket ned feil pedal - gassen i stedet for bremsen, klumpete gulvmatter som forstyrret pedalbruken eller gasspedaler som henger litt. Det var som regel det første som var tilfelle i de sakene NASA-ingeniørene undersøkte.

Nå sier amerikanske myndigheter at de vurderer et påbud om at alle kjøretøyer i fremtiden skal ha bremser som overstyrer gasspedalen selv om begge blir presset ned samtidig.

Infosjef Espen Olsen er klar for å rette blikket fremover etter gasspedal-saken. Foto: TOYOTA Vis mer


Ser fremover

- Vi er selvfølgelig tilfreds med at det nå avklares at det ikke er noe feil med elektronikken. Dette har vi vært sikre på helt fra begynnelsen. Nå kan vi legge det bak oss og rette blikket fremover, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

- Har denne saken hatt noen konsekvenser for Toyota i Norge?

- Vi har merket det på salget, og også i undersøkelser vi har gjort i forhold til hva slags inntrykk folk har av Toyota. Der har vi sett et fall når det gjelder hvor mange som vurderer å kjøpe en Toyota i forhold til tidligere undersøkelser, sier Olsen.

- Første halvår av 2010 merket vi det spesielt godt. Det var da det var mest negativ omtale i media. Det tar tid å komme helt tilbake der vi var, men vi gjør det vi kan for å gjenoppbygge tilliten.

Toyota er et av Norges mest solgte bilmerker på privatmarkedet. Toyota har lenge ligget på førsteplass, men i 2010 falt merket til en andreplass bak Volkswagen.

- Vi lå på førsteplass da dette smalt og var på sitt verste vinteren 2010. Jeg skal ikke se bort fra at vi kanskje hadde beholdt førsteplassen dersom ikke dette hadde skjedd, sier Olsen.

Boksen som sladrer

Var feil på gasspedaler

Olsen understreker imidlertid at ikke alt var som det skulle med Toyotas biler.

- Det er viktig å påpeke at Toyota har hatt tilbakekalling av biler pga. noen mekaniske problemer med gasspedaler som kunne henge litt. Her i Norge kalte vi inn 22.000 biler som hadde denne spesielle typen gasspedaler levert fra en spesiell underleverandør. Det var bare en håndfull av disse bilene som fikk påvist problem med at gasspedalen kunne henge litt, men pedalen ble byttet ut på alle bilene, sier Olsen.

- Jeg mener Toyota har lært av dette. Fabrikken har flyttet enda mer av kapasiteten over på kvalitetssikring. Faktisk har 1000 mennesker blitt flyttet fra andre områder for å jobbe med dette. De aller fleste uavhengige undersøkelser viser at Toyota fortsatt er på topp kvalitetsmessig, og vi er trygge på at vi kommer til å få enda bedre biler i fremtiden, sier Olsen.

Du sitter tryggest i foran i bilen