Toyota er mest verdt i verden!

De ti mest verdifulle bilmerkene er kåret.

Hele tiden foregår det en kamp om å selge flest biler og bli verdens største bilprodusent. Nå har imidlertid Automotive News gjengitt en oversikt over de ti bilmerkene som er verdt mest i verden. Tallene kommer fram i den amerikanske undersøkelsen BrandZ.

Og det er ikke bare i Norsk Kundebarometer at Toyota kommer best ut. Undersøkelsen viser at merket inntar førsteplassen som verdens mest verdifulle bilmerke i år, som i fjor.

Studien viser at selskapet riktignok har tapt seg to prosent og er nå verdsatt til nesten 224 milliarder kroner. Toyota har inntatt førsteplass i åtte av de siste ti årene studien har foregått.

Les også: Dette bestemmer bilavgiftene

Kanskje noe overraskende for de fleste er det at BMW befinner seg på andreplass på listen. Med en økning på to prosent befinner de seg nå drøyt 19 milliarder kroner bak japanerne.

Airbag-problemer

Kun ett annet bilmerke kan vise til nedgang i verdien det siste året, og det er Honda. For både Honda og Toyota peker studien på at airbag-trøbbelet må ta skylden for å ha gitt selskapene ei ripe i lakken. Begge bilprodusentene må tilbakekalle millioner av biler fordi airbagene levert av leverandørselskapet Takata kan utløses med for sterk kraft, slik at splinter kan skytes ut i bilen.

MÅLRETTET: Tydelig markedsføring og nitidig profilering av teknologi nevnes blant årsakene til Audis vekst. Foto: AUDI Vis mer


Av merker med sterkest vekst skiller Audi seg kraftig ut.

De kan vise til en verdistigning på hele 43 prosent til over 78 milliarder kroner.

Det gjør det utrolig nok mer verdt enn Volkswagen. Nest sterkest verdiøkning kan Ford vise til med 11 prosent. Det selskapet har dermed en verdi på 101,5 milliarder kroner.

Svakere vekst totalt

Land Rover har vippet ut Chevrolet fra sin niende plass på listen. En del av grunnen til dette er at de for tiden opplever sterkt salg i Kina.

Les også: Denne BMW-en blir en avgiftsvinner

Undersøkelsen viser ellers til at de ti største bilmerkene samlet sett kan vise til en samlet verdistigning på tre prosent, noe som er langt under fjorårets samlede verdistigning på 17 prosent. Årsakene til dette skal være vanskene for bilmerkene å differensiere seg fra hverandre. Med høyere kvalitet og grad av teknologi, så blir dette stadig vanskeligere, heter det i undersøkelsen.

Her ser du den komplette listen over de ti mest verdifulle bilmerkene

1. Toyota $28.9 (- 2%)
2. BMW $26.4 (+2%)
3. Mercedes $21.8 ((+1%)
4. Honda $13.3 (-5%)
5. Ford $13.1 ((+11%)
6. Nissan $11.4 (+3%)
7. Audi $10.1 (+43%)
8. Volkswagen $9.3 (+10%)
9. Land Rover $5.0 (ikke tilgjengelig)
10. Lexus $4.3 (ikke tilgjengelig)

*Tallene er oppgitt i milliarder dollar.