Toyota Corolla 1.6 Xli 1991: Ladeproblemer

Bilmerke: Toyota
Modell: Corolla
Motor: 1,6 Xli (16v)
Årsmodell: 1991
Kilometerstand: 202.000

Problem: Ladeproblemer
Jeg har et problem med min gamle Corolla som dere kanskje kan bryne dere litt på!
For en stund tilbake begynte ladelampa å lyse. Det skjedde etter at jeg dro på litt for å akselerere inn på en motorvei (hadde 5-6000 omdr). Mista da gradvis strømmen (kjørelysene takket for seg, viskerne gikk saktere og saktere, lysene i dashbordet forsvant og til slutt stoppa motoren).

Jeg fikk tips om at det kanskje var børstene på dynamoen som måtte byttes så jeg gjorde det. Det så da ut til at det fungerte greit (den ladet som den skulle, ladalampa lyste ikke osv) - helt til jeg igjen akselererte litt hardt igjen. Blink - der var lampa på igjen og historien med strømmen som forsvant gjentok seg.

Jeg fikk ladet opp batteriet og kjørte til verksted (ladelampa lyste fortsatt, men jeg hadde nok strøm til å komme meg dit). Mekanikeren sa at det var en overledning i dynamoen og at han så med en gang at det var det som var feilen (brente tråder i viklingen inne i dynamoen visstnok).

Jeg har bestilt "ny" dynamo fra en høgger som jeg skal få satt inn. Men det er en ting jeg stusser litt på. Når jeg kjørte fra verkstedet igjen så lyste ikke lampa lengre og alt ser nå ut til å fungere (de hadde ikke gjort noe med dynamoen på verkstedet). Jeg har kjørt forsiktig og ikke akselerert hardt da jeg har mistanke om at feilen vil dukke opp igjen om jeg gjør det.

Kan det stemme at det er en overledning i dynamoen siden ladningen ser ut til å fungere så lenge jeg ikke har noe særlig turtall på motoren?

Det var en kar som mente det kunne være regulatoren som det var noe feil med, siden problemene oppsto ved høye turtall. Kan det stemme? Og er regulatoren en del av dynamoen (med andre ord: ordner et evt problem med regulatoren seg om jeg bytter dynamoen)?

Eller er finnes det en eller annen form for "overspenningsvern" som kutter ut ladningen når det blir for mye turtall? Og kan dette rette seg igjen sånn mer eller mindre uten videre (ladningen fungerte jo igjen når bilen hadde stått et døgns tid uten at noe var gjort).

Svar: Jeg kan være enig med deg i at dette er rart men jeg ville først sjekket hvor mye denne dynamoen lader ved 4000 o/min! I dette tilfellet kan jeg tenke meg at ladningen enten uteblir helt eller at det blir for mye spenning på grunn av overledningen. Dersom du har den typen som ikke har innebygget regulator men en større boks på venstre inneskjerm så vil jeg vurdere å bytte denne samtidig. Denne dynamoen og regulatoren lever nok på kanten til å slutte å fungere så en utskifting til nye deler bør nok absolutt vurderes.