Toyota Celica 1.8 116 hk 1997: Høyt oljeforbruk

Bilmerke:Toyota
Modell: Celica
Motor: 1,8 i 116 hk
Årsmodell: 1997
Kilometerstand: 175.000

Problem: Oljeforbruk
Hei, jeg lurer på om dere kan hjelpe med spørsmål om oljeforbruk. Da jeg kjøpte bilen for 5 år siden hadde den gått 90.000 km. Allerede da brukte den ca 6-7 dl per 1.000 km. Forbruket har gradvis økt siden da og nå bruker den 2-3 liter på 1.000 km. Motoren går helt fint og draget er det samme som før. Det er heller ingen tegn til olje på utsiden av motor. I det senere kommer det også litt blå røyk viss bilen har trillet i bakke for så å gi gass. Jeg har for et halvt år siden hatt bilen på driftstest hos NAF. Der fant de at kompresjonen på bilen er normal, men de mente at forbruket kan skyldes en oljering som har satt seg på ene sylinderen, siden ene pluggen var mye olje på i forhold til de andre. Andre jeg har vært i kontakt med mener at ventiltetningene er årsaken til dette forbruket. Det kan også opplyses om at denne motoren er den samme som benyttes i Carina E og forrige modell Avensis. Hva skyldes forbruket og kan det tette til eksos systemet når bilen bruker så mye olje?

Ellers vil jeg takke dere for en super bilside på nett. Bilblad er blitt overflødige for min del. Ellers savner jeg følgende framstilling når dere sammenligner diesel og bensin biler. Dere har alltid tredjegir akselerasjon. Hvorfor ikke ta andre gir på bensin og tredje på diesel, da blir ikke diesel motoren lenger overlegen!

Svar: Jeg tror nok at det kan stemme med at en oljering på et av stemplene kan ha satt seg, men det kan jo også bety at oljeringen er defekt. Ventiltetninger kan være slitt eller rett og slett falt av på den aktuelle sylinderen. Toppakningen kan være defekt og lekke smøreolje ut i forbrenningen, eller det kan være en sprekk i selve toppen. Skulle det være oljeringen så kan dette løses ved å kjøre en "motorflush" som renser oljekanaler og slikt dersom oljeskiftintervaller har strukket seg lenger enn normalt. Da fyller man et rensestoff i oljen og kjører motoren i ca 2000 omdr/min i ca 15 minutter på varm motor. Deretter skiftes oljen og filteret. Du kan nok også benytte litt tykkere olje enn den du pleier å bruke for eksempel 10/40. Ellers så må toppen trykktestes og overhales av et motorverksted. Katalysator vil nok tettes dersom dette ikke fikses etter hvert! Når det gjelder testing av biler så får jeg ikke være med på dette, men rette vedkommende vil nok lese dette likeve!