Toyota Carina II 1987: Viftestyring

Bilmerke: Toyota
Modell: Carina II
Motor:
Årsmodell: 1987
Kilometerstand:

Problem: Viftestyring
Jeg har en Toyota Carina II 87-mod. Viftestyringen har 4 hastigheter/intervall. Først gikk laveste trinn, så neste trinn og deretter også neste trinn (i løpet av ett år). Nå har jeg bare siste/høyeste hastighet igjen, det er litt ubehagelig, men jeg er mer redd for at siste intervall også går i stykker.

Jeg har prøvd å måle spenning, fant ut at knappen til å slå på viften er ok, rele' er også ok, målte spenninger i viften som er fra 8-12V (fra laveste til høyeste hastighet).
Jeg lurer på om er det noe feil som jeg kan fikse, eller selv viften må byttes ut.

Svar: Det er ganske tydelig at feilen ligger i motstanden til viften som jo skal gi forkjellig strøm til de ulike hastighetene, men når du sier at du har målt fra 8 til 12 volt på vifta så blir jeg usikker. Måler du med en prøvelampe der de to ledningene kommer inn så skal denne lyse i alle trinnene. Det er mulig at du kan måle spenning uten at ledningene er tilsluttet, men måler du når ledningene står på vil det nok ikke bli målbart med defekt motstand. Har du samme spenning med ledningene tilsluttet så er vifta defekt. Hva du mener med intervall på vifta vet ikke jeg for intervall er noe som blir brukt med vindusviskere der viskeren går en gang med et visst mellomrom, for eksempel ved lite regn!