<b>Crossover:</b> Toyota C-HR representerer noe nytt fra Toyota.  Foto: Jamieson Pothecary
Crossover: Toyota C-HR representerer noe nytt fra Toyota. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Toyota C-HR kommer i år

SUV, stasjonsvogn, eller noe midt i mellom? Her er en crossover.

Trenger du en stasjonsvogn, en SUV, eller noe midt imellom?

Flere bilprodusenter har funnet ut at ikke alle ønsker å ta steget het opp på en SUV og har derfor kommet med en mellomting, en krysning. Dermed oppstod begrepet crossover, og nå er det Toyota som har laget et eksempel av arten.

LES ALT OM SUV

Velkommen Toyota C-HR

Bilen ble første gang vist på bilutstillingen i Paris for halvannet år siden som konseptbil, og representerer en helt ny tanke fra Toyota. Bilen inngår i deres nye plattformfilosofi, som er tredelt. Utviklerne skal jobbe med et av tre hovedområder, som er delt inn i design, drivlinje og kjøredynamikk.

KJENTE DETALJER: Desingspråket er tydelig, og har likhetstrekk fra siste oppdatering av blant annet RAV4. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer


Da resultatet fra de tre områdene ble slått sammen fikk de crossoveren C-HR, og bilen på bildene er det ferdige produktet, som altså kommer på markedet.

Noen vil kalle den en kupé, noen en hatchback, andre en SUV fordi den er høyreist, så at den dermed er en crossover, en slags blanding, er det liten tvil om. For Toyota sin del får vi håpe den oppnår større suksess enn forrige gang da de ville lage en urban cruiser. Ja nettopp, da de lanserte Toyota Urban Cruiser.

STERK KONKURRENT: HONDA HR-V

HARDE LINJER: Flere bilprodusenter velger nå skarpe linjer og kanter i designen. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer


Prius drivverk

Drivlinjen er i seg selv ikke ukjent, for tanken er at også denne skal få Toyotas hybridpakke, med den nye 1,8-literen som selve hjertet. Ytelsene skal være 122 hestekrefter, og utslippet er oppgitt å være 90 gram CO2 per kilometer. Dette ligner det som sitter i nye Toyota Prius.

Skulle du ikke ønske en hybridbil, så er alternativet en 1,2-liters turbomotor på 115 hestekrefter. Hybridversjonen får tradisjonen tro e-CVT utveksling, ettersom dette er en del av hybridteknologien fra Toyota. Velger du 1,2T-versjonen, så kan du velge mellom en 6-trinns manuell kasse, og en CVT automatkasse.

Firehjulsdrift er i skuddet som aldri før, og C-HR vil tilbys med firehjulsdrift, men kun i den rene bensinmotoren under panseret.

LED: C-HR kommer med LED-lys både foran og bak. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer


Når det gjelder kjøreopplevelsen har ingeniørene siktet seg inn på det man ellers oppnår av biler i den typiske kompaktklassen, der VW Golf, Opel Astra og Toyota Auris befinner seg.

Heldigvis har de ikke gått i fellen ved å installere en torsjonsaksling bak, men et fullverdig multilink-system, som gir et fullverdig uavhengig hjuloppheng på alle fire.

Heldigvis har Euro NCAP begynt å stille strenge krav til bilprodusentene for at det skal oppnås 5 stjerner. Det betyr at også japanerne nå har implementert alle elektroniske førerassistenter for å være konkurransedyktige, så også i C-HR.

C-HR kommer mot slutten av året, men noen priser er foreløpig ikke offentliggjort.