Foto: Toyota
Foto: ToyotaVis mer

Toyota bekrefter elektrisk RAV4

I 1997 kom en elektrisk versjon av datidens RAV4, som ble temmelig kortlivet. Men nå...

Tidene har forandret seg, og nå ser det ut til at det blir tyngre satsing enn det ble for 14 år siden.

I fjor investerte Toyota 50 millioner dollar i Tesla, og er dermed, som Daimler - konsernet som produserer Mercedes-Benz - deleier i California-firmaet som med sin Tesla Roadster avfyrte startskuddet for den pågående elbilrevolusjonen.

Prototypen klar i fjor

Vi kunne i fjor høst annonsere at Toyota sammen med Tesla var i ferd med å utvikle en elversjon av folke-SUVen RAV4. Partnerskapet mellom de to ble undertegnet i mai og allerede på bilutstillingen i Los Angeles ble prototypen vist frem. Noen amerikanske motorjournalister fikk prøvekjøre bilen våren 2011, men det dreide seg fortsatt om førproduksjons-prototyper. Prosjektet har imidlertid gått fort fremover og det er i grunnen ganske oppsiktsvekkende at den ferdige RAV4 EV, som er modellens navn, vil komme i salg allerede i 2012.

Foto: Toyota
Foto: Toyota
Drivlinjen leveres av Tesla. De har utviklet 35 førproduksjons-eksemplarer for testing, demo og utstillinger. Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
"Girkassen" betjenes med knapper. Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota

Det ble forleden dag kjent at Toyota skal betale Tesla 100 millioner dollar for utviklingsjobben. Dette vil hjelpe Tesla økonomisk og sansynligvis bidra til å trygge utviklingen av Teslas egen familiebil, Model S.


Kjapp nok

RAV4 EV er utstyrt med en elmotor som utvikler opptil cirka 150 hestekrefter og den skal greie 0 til 100 på under 10 sekunder. I gulvet ligger batteripakken fra Tesla, som skal være en type litiumion-formel som er unik for dette prosjektet. Total kapasitet er oppgitt til 50 kWh hvorav 37 kWh er utnyttbare. Batteripakken veier i overkant av 300 kilo.

Må få ned ladetiden

Toyota oppgir at rekkevidden vil være minst like bra som den til Nissan Leaf, altså over 16 mil. Avhengig av kjøreforhold skal den ligge et sted mellom 130 og 190 kilometer. Et aber enn så lenge er ladetiden - det skal ta 12 timer å fullade batteripakken fra en 240 voltskontakt. Toyota hevder imidlertid at den ferdige produksjonsmodellen vil ha en god del kortere ladetid enn det.

Til salgs i 2012

I amerikanske bilblogger kunne man en stund lese at bilen kun ville være tilgjengelig for firmabilflåter og utleiere. Dette har Toyota nylig tilbakevist; i det minste i USA vil elektriske RAV4 være til salgs også for privatpersoner allerede til neste år. Prisen er imidlertid ikke kjent ennå, men den vil utvilsomt bli en god del høyere enn prisen på den mindre Nissan Leaf.