Toyota Aygo mye sikrere

Ingen biler er så prisfølsomme som småbilene. Et antiskrenssystem utgjør tre prosent av bilprisen for disse, mens for en mellomklassebil dreier det seg om i overkant av en prosent.

Og siden Aygo er enda mindre, og billigere, enn småbilene, har den fått leve lenge som eneste personbil fra Toyota uten antiskrenssystem (ESP, eller VSC på Toyota-språk) tilgjengelig. ESP er utvilsomt en livredder, de ferskeste tallene antyder halvert ulykkesrisiko.

ESP vil dukke opp som tilleggsutstyr for biler som settes i produksjon i mai, og vil koste 4.545 kroner. Det er vel anvendte penger, og denne valgmuligheten gjør Aygo til den mest attraktive minibilen på det norske markedet.

Fetterne kommer

Aygo er bygget i samarbeid med Peugeot og Citroën, og deres varianter heter henholdsvis 107 og C1. Også disse vil bli utstyrt med ESP, men ikke før tidlig høst.

Vis mer


Aygo koster fra 125.000 kroner med tre dører, og for et par tusenlapper til får du versjonen med fem dører. Aygo veier knapt 800 kilo, og med en lengde på 3,4 meter er den en perfekt bybil. Vanligvis er det vanskelig å selge biler i denne klassen i Norge, men Aygo har solgt overraskende godt.

  • Test av Toyota Aygo.
  • Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder