Vis mer

Toyota Avensis prøvekjørt

En av Norges storselgere kommer i ny utgave. Vi har kjørt nye Avensis.

Milano (DinSide Motor): Vi er tilbake i Milano hvor vi for noen uker siden testkjørte Toyotas lille tass iQ. Nå har de rullet vekk mikrobilen og vi skal kjøre Avensis på de samme veiene.

Denne Avensisen ble vist på bilutstillingen i Paris i oktober og er den tredje generasjonen Avensis. Første generasjon kom i 1997 og ble erstattet i 2003 av modellen som har holdt det gående frem til nå. Nyeste generasjon Avensis er designet, utviklet og bygd i Europa. Men 35 ingeniører måtte til Japan på ”kurs” før de slapp løs på prosjektet.

Avensis er utfordrer i det vi kaller mellomklassen. Denne var lenge dominert av dagens Avensis, men nå i det siste også særlig av Ford Mondeo og Volkswagen Passat.

Storselger

Toyota Avensis avløste modellen Carina E, og har vært en ubetinget suksess helt siden den kom på markedet. Toyota Avensis har ikke i særlig grad appellert til de jålete, men for den som har krevd et bekymringsfritt og forutsigbart bilhold har nok modellen vært et funn. Et Avensis-salg på nesten 45.000 biler på ti år sier vel litt om hvor populær denne bilen er.

Oppjustert

Nå når vi har kjørt den nye bilen, kan vi rett og slett si at det som kunne bli mye bedre har blitt mye bedre. Vi har ingen mistanker om dette er en bil med noe dårligere kvalitet enn forgjengerne. Snarere tvert i mot.

I tillegg er nå interiøret fikset opp betydelig. På jålefronten var det litt å gå på, og dette har Toyota tatt tak i nå. Det er myke og delvis eksklusive materialer, ekstremt tette og presise skjøter og overganger, og en solid dose opplevd kvalitet. I testbilene vi har kjørt er blank, ekkel plast, harde flater og triste interiørdetaljer en saga blott. Se bare på hanskerommet. Lokket har demper som senker det sakte ned, og hele rommet er trukket i ”plysj”.

Vi skal vurdere de rimelige versjonene når bilen kommer til Norge, men foreløpig ser det bra ut.


Motorer

Avensis kommer med en rekke motorer fordelt på diesel og bensindrift. Minste bensinmotor er en 1,6-liter med 136 hestekrefter. Denne motoren har på grunn av Valvematic ventilteknologi (variable tider og løft) fått mer effekt og mindre utslipp i forhold til utgående modell. Det samme gjelder 1,8-literen som nå yter 147 hestekrefter. Her har også effekten steget og utslippet gått ned. Toppmodellen med bensindrift er en 2,0-liter men den yter ikke mer en 152 hestekrefter, kun skarve 5 hestekrefter mer enn 1,8-literen.

Bensinforbruket er redusert med mellom 10 og 26 prosent avhengig av motor.

Både 1,8 og 2,0 kan leveres med en trinnløs girkasse som heter Multidrive S. Denne kassa har i utgangspunktet ingen gir, men velger kontinuerlig utveksling. Man kan også velge Sport Mode for å gire som en syvtrinns automat.

De fleste vil nok satse på diesel, og det finnes tre effektvarianter. Toyota har nå endelig skeiet helt ut og koblet på en automatkasse på 150-hesteren. Dette er nye takter fra Toyota og antagelig en motor og girkombinasjon som vil slå godt an i Norge.

Nøkkeltall Avensis bensin
 1.6 Valvematic1.8 Valvematic1.8 Valvematic2.0 Valvematic2.0 Valvematic
Effekt132 hk147 hk147 hk152 hk152 hk
Dreiemoment160 nm/4.400 o/min180 nm/4.000 o/min180 nm/4.000 o/min196 nm/4.000 o/min196 nm/4.000 o/min
Slagvolum1.5981.7981.7981.9871.987
Girtkasse6 trinns manuell6 trinns manuellMultidrive trinnløs6 trinns manuellMultidrive trinnløs
Toppfart200 km/t200 km/t200 km/t205 km/t205 km/t
0 til 100 km/t10,4 sek9,4 sek10,4 sek9,0 sek10,0 sek
CO2 (gram/km)152154157163164
Forbruk blandet0,65 l/m0,65 l/m0,67 l/m0,690,7
Lengde sedan4.6954.6954.6954.6954.695
Lengde stasjonsvogn4.7654.7654.7654.7654.765
Bagasje sedan509 liter509 liter509 liter509 liter509 liter
Bagasje stasjonsvogn543 liter543 liter543 liter543 liter543 liter
Tilhengervekt med brems1.400 kg1.500 kg1.600 kg1.500 kg1.800 kg


Den minste dieselmotoren er en 2,0-liter med 126 hestekrefter og 310 newtonmeter. Denne kommer kun med manuell girkasse. Neste motor er nok en som mange vil ønske seg, nemlig 2,2-liters motor med 150 hestekrefter og 340 newtonmeter. Den kan altså leveres med sekstrinns automatisk girkasse. Verstingen i dieselgruppa blir en 2,2-liter med 177 hestekrefter og 400 newtonmeter. Denne leveres kun med manuell kasse og kun som stasjonsvogn.

Nøkkeltall Avensis diesel
 2.0 D-4D2.2 D-4D2.2 D-4D2.2 D-4D
Effekt126 hk150 hk150 hk177 hk
Dreiemoment310 nm/1.800-2.400 o/min340 nm/2.000-2800 o/min340 nm/2.000-2800 o/min340 nm/2.000-2800 o/min
Slagvolum1.9982.2312.2312.231
Girtkasse6 trinns manuell6 trinns manuell6 trinns automat6 trinns manuell
Toppfart200 km/t210 km/t205 km/t220 km/t
0 til 100 km/t9,7 sek8,9 sek9,5 sek8,5 sek
CO2 (gram/km)139147169157
Forbruk blandet0,530,550,640,59
Lengde sedan4.6954.6954.6954.695
Lengde stasjonsvogn4.7654.7654.7654.765
Bagasje sedan509 liter509 liter509 liter509 liter
Bagasje stasjonsvogn543 liter543 liter543 liter543 liter
Tilhengervekt med brems1.600 kg1.800 kg1.600 kg1.800 kg



Kjøring

Vi har kjørt dieseldrevet stasjonsvogn med 126 hestekrefter og 150 hestekrefter med automatgir. Den minste motoren holder bra i Avensis, og hvis man er i stand til å bruke kløtsjpedal og girspak er dette en suveren bil. Det er stillegående og trekker greit. Stor overflod er det imidlertid ikke. Vi regner med at de som er nøkterne og lite opptatt av fart, klarer seg lenge med denne effekten. Stasjonsvogn med denne motoren koster i basisversjon 314.700 kroner, og topputstyrt versjon 346.300 kroner.

Dieselmotor med automatgir er nye takter fra Toyota. De har jo det på Landcruiser, men også på Avensis har det vært mye etterspurt. Sekstrinns automat leveres kun til 2,2-literen med 150 hestekrefter og 340 newtonmeter. Dette er sprek pakke som også har et greit kraftoverskudd. Det ruller mye lettere enn 2.0-literen, og du har det ekstra frasparket man trenger i blant. Men i forhold til 2,0-liter må man ut med noen kroner også. Billigste diesel og automat koster 399.900 kroner og toppversjonen koster 459.300 kroner.

Plass

Avensis er ikke av de største i ytre mål, 4,77 meter lang, og i en mellomklasse som til stadighet vokser har ikke Avensis kastet seg på lengdehysteriet. For eksempel er nye Opel Insignia stasjonsvogn over 4,9 meter lang. Det som det er viktig å legge merke til er at mange av de siste 20 centimeterne er en veldig dyp støtfanger. Nå er det ingen som har kjørt Insignia stasjonsvogn ennå, men vi har sett på den på utstilling og vi mener foreløpig at plassen i den ikke virker veldig forskjellig fra Avensis.

Foran er det god plass og ikke mye å klage på. Det er lengdejustering av rattet, som ikke er en selvfølge på Toyota, og ellers et suverent førermiljø. Igjen refererer vi til topputstyrte varianter vi ble utstyrt med på prøvekjøringen. Baksetet har god bredde, men vår bil som hadde panorama glasstak med et rullesjalusi, har antagelig litt redusert høyde bak. Vi tror de fleste familier vil vurdere bakseteplassen til god nok.

Bagasjerommet rommer 543 liter på stasjonsvogna. Bakseteryggen er delt og gjør innlasting av lange gjenstander mulig. Sluker den et kjøleskap? Nei, det gjør den nok ikke. Taket skrår ned bak og åpningen er ikke spesielt stor. Normale ting som barnevogner og kofferter bør gå fint.

Komfort

Vi har kun kjørt dieselmotor og kan gå god for at støynivået er bra. Selv den minste motoren, som må peses litt for at det skal bli noe fart å snakke om, er rolig og lavmælt. Knatring og diesellyd er tryllet vekk.

Sikkerheten skal være bra, og selv om den ikke er testet i EuroNCAP ennå, siktes det mot fem stjerner. Noe annet vil jo også være skandale. Toyota har også installert avansert pre-krasj-system på Avensis, men dette systemet krever automatgir og leveres dermed kun sammen med 150-hesters dieselmotor med automatkasse. Det koster også 19.500 kroner som ekstrautstyr i tillegg til de faste utstyrspakkene.

Av annet ekstrautstyr finnes det også Full Map navigasjon (9.800 kroner), svingbare bixenonlys (9.500 kroner), skinnseter med elektrisk justering og elektrisk justering av ratt (18.000 kroner), hardiskbasert navigasjon (18.000 kroner) og panorama glasstak (6.200 kroner)

På veien

Milano var belemret med kraftig snøvær under testkjøring, og bilene hadde selvsagt sommerdekk. Likevel kan vi si at kjøreegenskapene nærmer seg tysk standard. Det betyr at bilen minner mye om tyske biler i kjøremåten og kan sammenlignes med svært gode forhjulstrekkere som Audi A4 og Ford Mondeo. Avensis har også retningsstabilitet og balanse som de beste forhjulstrekkerne på markedet.

Konklusjon

Svært ofte når vi anbefaler Avensis får vi svarene: - Den er så kjedelig, jeg sovner på vei ut i garasjen, jeg sovner bak rattet, den er fæl og trist. Verre uttrykk har også forekommet.

Disse argumentene bør ikke lenger være like aktuelle. Smak og behag skal vi forsøke å la ligge, men alle Avensis-tvilere bør vurdere denne bilen på nytt. De som allerede liker Avensis tror vi ikke finner mange grunner til ikke å like nye Avensis.

Med tanke på annenhåndsverdi regner importøren med at det vil gå cirka 90 prosent stasjonsvogner. Da er det lett å tenke seg hvilken Avensis-modell som også blir etterspurt som bruktbil.

Prisliste ny Avensis 2009
  
 Veil. utsalgspris
Avensis 4-dørs sedan 1.6 VVT-i 6-trinns manuell Comfort275 600
Avensis 4-dørs sedan 1.8 VVT-i 6-trinns manuell Comfort299 700
Avensis 4-dørs sedan 1.8 VVT-i 6-trinns manuell Advance312 000
Avensis 4-dørs sedan 1.8 VVT-i 6-trinns manuell Executive330 900
Avensis 4-dørs sedan 1.8 VVT-i Elektronisk Trinnløs automatgirkasse Advance327 500
Avensis 4-dørs sedan 1.8 VVT-i Elektronisk Trinnløs automatgirkasse Executive346 400
Avensis 4-dørs sedan 2.0 VVT-i 6-trinns manuell Executive351 100
Avensis 4-dørs sedan 2.0 VVT-i 6-trinns manuell Premium HDD Multimedianavigasjon388 300
Avensis 4-dørs sedan 2.0 VVT-i Elektronisk Trinnløs automatgirkasse Executive370 600
Avensis 4-dørs sedan 2.0 VVT-i Elektronisk Trinnløs automatgirkasse Premium HDD Multimedianavigasjon407 800
Avensis 4-dørs sedan 2.0 D-4D DPF 6-trinns manuell Comfort299 900
Avensis 4-dørs sedan 2.0 D-4D DPF 6-trinns manuell Advance312 300
Avensis 4-dørs sedan 2.0 D-4D DPF 6-trinns manuell Executive330 600
Avensis 4-dørs sedan 2.2 D-4D DPF 6-trinns manuell Executive368 100
Avensis 4-dørs sedan 2.2 D-4D DPF 6-trinns manuell Premium HDD Multimedianavigasjon404 000
Avensis 4-dørs sedan 2.2 D-4D D-CAT DPNR 150 6-trinns automat Advance387 300
Avensis 4-dørs sedan 2.2 D-4D D-CAT DPNR 150 6-trinns automat Executive400 200
Avensis 4-dørs sedan 2.2 D-4D D-CAT DPNR 150 6-trinns automat Premium HDD Multimedianavigasjon436 100
Avensis 4-dørs sedan 2.2 D-4D D-CAT DPNR 177 6-trinns manuell Executive407 400
Avensis 4-dørs sedan 2.2 D-4D D-CAT DPNR 177 6-trinns manuell Premium HDD Multimedianavigasjon443 300
Avensis Stasjonsvogn 5-d 1.6 VVT-i 6-trinns manuell Comfort287 300
Avensis Stasjonsvogn 5-d 1.8 VVT-i 6-trinns manuell Comfort311 800
Avensis Stasjonsvogn 5-d 1.8 VVT-i 6-trinns manuell Advance325 400
Avensis Stasjonsvogn 5-d 1.8 VVT-i 6-trinns manuell Executive345 300
Avensis Stasjonsvogn 5-d 1.8 VVT-i Elektronisk Trinnløs automatgirkasse Advance341 300
Avensis Stasjonsvogn 5-d 1.8 VVT-i Elektronisk Trinnløs automatgirkasse Executive361 200
Avensis Stasjonsvogn 5-d 2.0 VVT-i 6-trinns manuell Executive365 200
Avensis Stasjonsvogn 5-d 2.0 VVT-i 6-trinns manuell Premium HDD Multimedianavigasjon407 500
Avensis Stasjonsvogn 5-d 2.0 VVT-i Elektronisk Trinnløs automatgirkasse Executive386 200
Avensis Stasjonsvogn 5-d 2.0 VVT-i Elektronisk Trinnløs automatgirkasse Premium HDD Multimedianavigasjon428 600
Avensis Stasjonsvogn 5-d 2.0 D-4D DPF 6-trinns manuell Comfort314 700
Avensis Stasjonsvogn 5-d 2.0 D-4D DPF 6-trinns manuell Advance328 000
Avensis Stasjonsvogn 5-d 2.0 D-4D DPF 6-trinns manuell Executive346 300
Avensis Stasjonsvogn 5-d 2.2 D-4D DPF 6-trinns manuell Executive385 100
Avensis Stasjonsvogn 5-d 2.2 D-4D DPF 6-trinns manuell Premium426 100
Avensis Stasjonsvogn 5-d 2.2 D-4D D-CAT DPNR 150 6-trinns automat Advance399 900
Avensis Stasjonsvogn 5-d 2.2 D-4D D-CAT DPNR 150 6-trinns automat Executive416 500
Avensis Stasjonsvogn 5-d 2.2 D-4D D-CAT DPNR 150 6-trinns automat Premium HDD Multimedianavigasjon459 300
Avensis Stasjonsvogn 5-d 2.2 D-4D D-CAT DPNR 177 6-trinns manuell Executive424 800
Avensis Stasjonsvogn 5-d 2.2 D-4D D-CAT DPNR 177 6-trinns manuell Premium HDD Multimedianavigasjon465 700
  
Fabrikkmontert utstyr 
Full Map Navigation*9 800
HID Bi-Xenon-lys med adaptiv svingefunksjon og dynamisk høydejustering**9 500
Luxury-pakke (Skinnseter, med el.justering av seter+rattstamme. Minne for fører)**18 500
HDD Multimedianavigasjon**18 000
Panorama-glasstak**6 200
Pre-Crash, Adaptiv Radar Cruise Control, Lane Keep Assist+Lane Departure Warning***19 500
* tilgjengelig på Advance grad 
** tilgjengelig på Executive grad 
*** tilgjengelig på Premium grad