Toyota Avensis får ansiktsløftning

Toyota Avensis er en av Norges aller mest populære bilmodeller. I august kommer den ansiktsløftede utgaven.

Vis mer

Toyota Avensis får ansiktsløftning

  1. Store Avensis-bilder


Dagens Toyota Avensis kom til Norge sommeren 2003, og var en revolusjon sammenlignet med forgjengeren. Ikke bare var den nye utgaven lekrere å se på, den var i tillegg grundig forbedret på alle områder. Interiøret var blitt moderne og stilfullt, komforten langt høyere, støydempingen bedre og kjøreegenskapene mer inspirerende.

Bestselger i 2004

DinSide var åpenbart ikke alene om å like den nye Avensis-utgaven. I introduksjonsåret 2003 ble Avensis Norges nest mest solgte personbil, kun slått av familiemedlemmet Corolla. I 2004 gikk Avensis-salget enda bedre. Norske Toyota-forhandlere fant kunder til hele 6.306 biler, noe som ga en markedsandel på hele 5,5 prosent og en soleklar førsteplass på bestselgerlisten.

Ny Passat

Vis mer


Også i fjor solgte Avensis godt, men ramlet likevel ned til en fjerdeplass på salgsstatistikken. Dette hadde selvsagt sammenheng med introduksjonen av en helt ny Volkswagen Passat, som solgte i 4.901 eksemplarer og dermed slo Avensis på målstreken (4.835). Også Volkswagen Golf slo Avensis (5.105) og Corolla var igjen tilbake på topp (6.241).

Ny dieselmotor

Men nå får altså Avensis ny konkurransekraft. Toyota har nå sluppet bilder av den ansiktsløftede utgaven, som vil ankomme Norske Toyota-forhandlere i august. En av nyhetene er en ny 2,0-liters disesel-motor som yter 126 hestekrefter. Denne vil erstatte dagens 116-hester og blir dermed den nye innstegs-dieselen. De to 2,2-liters dieselmotorene som yter henholdsvis 150 og 177 hestekrefter vil fortsatt være tilgjengelige, noe som betyr at Toyota kan skilte med en sterk diesel-rekke.

Blinklys i sidespeilene

Vis mer


Men hva med utseendet? Jo, for det første får nå også Avensis sidespeil med integrerte blinklys, noe som har blitt stadig vanligere de siste årene. I tillegg har baklyktene fått nye nytt utseende. Formen er riktignok uendret, men nye glass og endret innmat gir et mer moderne uttrykk. Blant annet har de runde blinklysfeltene fått hvitt glass og markert innramming i krom. Det samme gjelder ryggelyset på høyre side, som også har blitt mer markert.

Bortsett fra disse baklykt-effektene ser imidlertid hekken ut til å være uendret. Vi må derfor ta oss en tur til fronten for å finne de mest markante forandringene.

Nye frontlykter

Vis mer


Det som først slo oss, var at det hadde skjedd noe med frontlyktene. Og etter å ha sammenlignet med bilder av dagens utgave ble det klart hva som har skjedd. Riktignok har også frontlyktene beholdt selve formen, men innmaten er fullstendig redesignet. Blant annet er hele lykteglassene nå av den klare typen. Bak glassene finner vi helt nye projektører med egne sylindre for nærlys, fjernlys, blinklys og parkeringslys. I tillegg har innrammingen nå blitt mørk, noe som gir et mer eksklusivt preg.

Også tåkelyktene er nye. Mens de gamle var rektangulære og omkranset av fire mindre "luftinntak", har de nye fått en rund form og en mer fremtredende innramming. Samtidig har de fire "luftinntakene" forsvunnet.

Utringning

Likevel er det nok den nye grillen som i størst grad bidrar til å gi Avensis en ny identitet. Med dagens Avensis-grill på en måte "peker oppover" grunnet bulen over Toyota-logoen, vender den nye grillen nedover. Toyota har nemlig fjernet bulen på toppen og i stedet plassert en liten "utringning" midt i grillens nedre del. Samtidig er alle de vertikale spilene fjernet og antall horisontale spiler redusert til to.

Inspirert av Audi A6?

Vis mer


Samtidig har Toyota tydeligvis hentet inspirasjon fra Audi A6. Gjennom en rekke designtriks har de nemlig fremhevet frontens midtre del. Dette har de blant annet gjort ved å fjerne profilen som befinner seg under skiltet på dagens utgave. Linjene som starter langt oppe på panseret strekker seg nå i stedet helt ned til profilene under tåkelyktene. Samtidig har de lakkerte støtfangerlistene blitt mye kortere, slik at de nå stanser i god tid før de omtalte linjene. Resultatet er at grill og luftinntak ikke lenger rammes inn, men at de to elementene i stedet, på selvstendig grunnlag og på en offensiv måte, utgjør bilens front.

Mens den nederste delen av dagens front er i sort plast, ser det i tillegg ut til at Toyota har nå har valgt å bruke lakksprøyten også her.

Kommer i august

Vis mer


Også interiøret skal ha fått seg et løft. Av bildene fremgår det blant annet at girspaken er ny og at ratt-knappene er byttet ut.

Den ansiktsløftede Avensis er altså på plass hos norske forhandlere allerede i august. Vi vil komme tilbake med tester så snart de nye utgavene er klare for prøvekjøring.

  • Store Avensis-bilder finner du her.
  • Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder