Toyota Avensis får ansiktsløftning

Dagens Toyota Avensis har vært en kjempesuksess her i landet, men måtte i fjor se seg slått av Volkswagen Passat. Men snart skal ansiktsløftning og en ny dieselmotor gi bilen ny konkurransekraft.

Bildene i artikkelen viser dagens Avensis. Vis mer

Toyota Avensis får ansiktsløftning

  1. Store Avensis-bilder


Andre generasjon Toyota Avensis ble introdusert her i landet sommeren 2003 og ble straks en salgssuksess. Allerede i introduksjonsåret ble Avensis Norges nest mest solgte bil, kun slått av lillebror Corolla. Og i 2004 tronet Avensis på toppen av salgsstatistikken.

I 2005 måtte imidlertid Avensis se seg slått av både Corolla, Volkswagen Golf og erkekonkurrenten Passat, som kom i helt ny utgave i fjor

Taus importør

Men Toyota er ikke kjent for å gi seg så lett. For selv om dagens Avensis knapt har rukket å bli tre år gammel, er det nå klart at en ansiktsløftning er på vei. Den norske Toyota-importøren har nemlig invitert norske journalister til utenlands-prøvekjøring av den ansiktsløftede Avensis i midten av juni.

Toyota importøren ønsker foreløpig ikke å kommentere detaljer omkring ansiktsløftningen eller når de nye bilene vil komme til Norge. Men takket være tips fra en av våre lesere fant vi veien til nettsidene til den danske Toyota-forhandleren Kjærsgaard & Behrensdorff. Sistnevnte har lagt ut detaljert informasjon om den kommende faceliften.

Blinklys i sidespeilene

Vis mer


Ifølge den danske forhandleren vil Toyota starte produksjon av den ansiktsløftede versjonen allerede i april, men Danmarks-lanseringen skal visstnok ikke iverksettes før i august.

Vi har ikke vært i stand til å finne bilder av den "nye" Avensis, men ifølge Kjærsgaard & Behrensdorff vil bilen blant annet få nye støtfangere og lykter. I tillegg vil bilen få dørlister og sideblinklysene vil bli integrert i sidespeilene.

Ifølge samme kilde blir det også enkelte interiør-endringer, i form av nye setetrekk. Kjørecomputeren flyttes fra dashbordkonsollen til instrumenthuset og CD-spilleren skal bli MP3-kompatibel. I tillegg hevdes det at flere motoralternativer får fartsholder som standardutstyr.

Ny dieselmotor

Det som er minst like interessant, er at den danske forhandleren hevder at den ansiktsløftede Avensis vil få en helt ny 2,0-liters dieselmotor. Denne skal produsere 136 hestekrefter og 300 Nm og vil erstatte dagens 116-hester.

Lavere slagvolum- og effektavgift

Vis mer


Det er ikke lenge siden Avensis fikk to nye dieselaternativer som yter henholdsvis 150 og 177 hestekrefter. Ulempen med disse, sett fra et norsk perspektiv, er at disse har et slagvolum på hele 2.231 kubikkcentimeter (ccm). Det betyr at de uløser drøye 57.000 kroner i slagvolumavgift. Til sammenligning utløser en 2,0-liter (2.000 ccm) snaue 42.000 kroner, noe som innebærer en forskjell på rundt 15.000 kroner.

I tillegg utløser dagens 150-hester drøye 43.000 kroner i effektavgift, mens den nye 136-hesteren slipper unna med drøye 32.000 kroner. Dermed sparer man ytterligere 11.000 kroner, noe som til sammen gir en forskjell på hele 26.000 kroner.

Kraftig diesel? Vent

Hvis man vurderer en Avensis med en kraftig dieselmotor er det derfor god grunn til å smøre seg med litt tålmodighet. Vi antar nemlig at den nye 136-hesteren vil være en så god motor at de færreste vil føle behov for den større og dyrere 2,2-liters 150-hesteren.

Billig diesel? Kjøp

Vis mer


Hvis man derimot synes dagens 116-hester leverer tilstrekkelig kraft, bør man skynde seg. For hvis Kjærsgaard & Behrensdorff har rett, vil denne snart gå ut av produksjon. Det er ingen tvil om at den nye 136-hesteren vil bli dyrere enn dagens 116-hester, som slipper unna med snaue 20.000 kroner i effektavgift.

Bensin? Vent

Den som vurderer bensinmotor har imidlertid all grunn til å vente. Det å kjøpe en ny bil like før en ansiktsløfting eller modellskifte er aldri spesielt lurt med tanke på annenhåndsverdi. Vi ville i hvert fall ikke kjøpt en ny, urabattert Avensis med bensinmotor nå.

  • Bilder fra vår ferskeste Avensis-test (2.0 D4-D 177 hk) finner du her.
  • Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder