Lexus HS250h 2010
Lexus HS250h 2010Vis mer

Toyota Avensis blir luksushybrid

Avensis som Lexus blir merkets første eksklusivt dedikerte hybrid.

Fra år 2000 og frem til i sommer var Lexus det mest solgte premium-bilmerket i USA - det var i juni i år BMW gikk forbi. Men dette viser at Toyotas luksusdivisjon har en helt annen posisjon i USA enn den har her i Europa.

Mange modeller

Så har de da også svært mange forskjellige modeller å by på, med tobokstavskombinasjoner som vi kjenner også her, som IS, GS, LS og RX - men også en hel del andre; ES, SC, GX og LX - samt HS.

Prius-systemet

Det er sistnevnte som nylig er kommet i salg i USA med den fulle betegnelsen HS 250h, og den er den første Lexus-sedanen som kun selges som hybrid. Den ble vist første gang på bilutstillingen i Detroit i januar. Den har samme Hybrid Synergy Drive system som Toyota Prius har, men i HS-modellen opererer den i kompaniskap med en firesylindret 2,4-liters bensinmotor som, i likhet med de andre forbrenningsmotorer i Toyota-konsernets hybrider, fungerer etter Atkinson-syklus som favoriserer effektivitet fremfor rå kraft.

Lexus HS250h 2010
Lexus HS250h 2010
Lexus HS250h 2010
Lexus HS250h 2010
Lexus HS250h 2010
Lexus HS250h 2010 Foto: Lexus
Lexus HS250h 2010
Lexus HS250h 2010
Lexus HS250h 2010
Lexus HS250h 2010
Lexus HS250h 2010
Lexus HS250h 2010
Lexus HS250h 2010
Lexus HS250h 2010
Lexus HS250h 2010
Lexus HS250h 2010
Lexus HS250h 2010
Lexus HS250h 2010
Lexus HS250h 2010
Lexus HS250h 2010
Lexus HS250h 2010
Lexus HS250h 2010
Lexus HS250h 2010
Lexus HS250h 2010
Lexus HS250h 2010
Lexus HS250h 2010
Lexus HS250h 2010
Lexus HS250h 2010
Lexus HS250h 2010
Lexus HS250h 2010
Lexus HS250h 2010
Lexus HS250h 2010
Lexus HS250h 2010


0,67 l/mil

Kreftene burde imidlertid være tilstrekkelige for de fleste da samlet effekt fra kombinasjonen forbrenningsmotor/elektromotor når solide 190 hestekrefter. Samtidig bruker den nye Lexus-hybriden 30% mindre drivstoff enn den gjerrigste Lexusen til da. Forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 0,67 liter per mil (ca. 35 miles per US gallon), hvilket er ganske bra med bensinmotor og såpass med krefter.

Lav luftmotstand

For øvrig er bilens Cd holdt så lav som mulig med en del kunstige aerodynamiske hjelpemidler, som man kan se av bildene. Som enhver Lexus er selvsagt alt gjort for at luksus- og kvalitetsfølelse skal være på plass.

Vi tror vel egentlig ikke at denne bilen vil introduseres i Europa da man kan være redd for å blande kortene for mye mellom Toyota og luksusdivisjonen. Dessuten er ikke det blandede forbruket så voldsomt imponerende for oss europeere. I Nord-Amerika har ikke det vært noe tema for denne modellen da Avensis ikke selges i USA.

Prisen for premium-utgaven av Lexus HS 250h ligger på cirka 220.000 kroner i USA. Den er altså ganske dyr for kategorien.