Toyota Avensis 2.0 D4D: Skader ved tuning?

Bilmerke: Toyota
Modell: Avensis (Ny type)
Motor: 2,0 D4D (Diesel)
Årsmodell: 2003
Kilometerstand: 45.000

Problem: Skader ved tuning.
Hvilke skader kan oppstå på motoren dersom man monterer inn en diesel tuning boks som øker effekten fra 116 hk og 280 Nm til 136 hk og 320 Nm?
Vet at Toyota Tuning Europa (www.TTE.de) laget såkalt chipsett til bilen, solgte noen av dem før de trakk dem tilbake. Det jeg har fått høre fra 2-3 forskjellige Toyota forhandlere var at de hadde funnet sprekk i toppen på en stk (av flere) motor som var benkekjørt i Japan til 150.000 km.

Hva er det som er farlig med tanke på sprekkdannelser i toppen, er det økt effekt eller økt dreiemoment?

Ønsket mitt er å få økt dreie momentet til ca 300 Nm, og om mulig en flatere/lenger momentkurve på motoren slik at campingvogna blir lettere å trekke i 90 km/t i 8-9% stigning (det går i dag, men da har jeg ikke mer kraft å hente.)

Svar: Du bør tenke deg meget godt om før du gjør dette. Du bør kanskje heller vurdere å bytte bilen i en med større motor. Skulle det vise seg at du har chippet motoren når bilen er på verksted med problemer i motor eller gir, så får du som kjent ingenting igjen på en eventuell garantijobb. Ved øking av effekten ut over det som er tillatt av importøren vil faren for skader som sprekker i topp og større slitasje på stempler og sylindre kunne oppstå. Dette er på grunn av større varmgang i motor når motoren presses over grensen med mer tilførsel av drivstoff eller større ladetrykk. Men i mange tilfeller så er det ikke problemer i det hele tatt, men det er jo veldig avhengig av hvordan bilen blir behandlet.