Endelig er Auris i stasjonsvognklassen. Vi spår en kommende storselger. Foto: Knut Moberg
Endelig er Auris i stasjonsvognklassen. Vi spår en kommende storselger. Foto: Knut MobergVis mer

Toyota Auris Tourer vist i Paris

Stasjonsvogn og hybrid. Det er en kombinasjon som lukter storselger.

Toyota Auris er en av norges mest solgte biler, og snart er den på plass i ny versjon. Den nye modellen kommer bensin, diesel, og hybrid drivlinjer. Nå viser Toyota også frem stasjonsvognen.

Bilene vokser

Vi har tidligere sett nye Auris som kombikupè. Det er i denne formen det tidligere er blitt omsatt biler i denne typiske Golf-klassen, men trenden er i ferd med å endre seg. De fleste bilene i denne klassen, og klassen over, er i ferd med å vokse seg enda større. Det gjør at mange krabber ned fra en stasjonsvogn i d-segmentet, og heller velger en stasjonsvogn i dette c-segmentet. Ford Focus stasjonsvogn er et godt eksempel på det, og flere kommer til. Deriblant denne Auris stasjonsvogn.

Se flere bilder av Auris Tourer Hybrid:

Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Knut Moberg
Endelig er Auris i stasjonsvognklassen. Vi spår en kommende storselger. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


Stasjonsvognmarked

Toyota oppgir at rundt 25 prosent av kundene i Europa velger stasjonsvogn, når de kjøper bil i dette segmentet. I Norge kan andelen bli enda høyere, ettersom Norge er stort marked for stasjonsvogner. Nytt med Auris er at du nå faktisk kan velge deg en stasjonsvogn med hybridteknologi. Drivlinjen er veldig lik den som sitter i Toyota Prius, og forbruket blir deretter. Foreløpig har ikke Toyota oppgitt noen konkrete tall, men regn med et godt stykke under 0,5 l/mil. Med hybridløsningen på plass gir det også rom for avgiftslette, og vi kan nå få se en virkelig godt priset stasjonsvogn i denne klassen.


Toyota Auris, en hel familie

God plass

Sammenlignet med kombikupeen er Auris Touring 28,8 cm lengre totalt, og mesteparten av denne ekstra lengden er viet bagasjerommet. Toyota forteller også at den hybridutgaven av nye Auris stasjonsvogn ikke skal få et mindre bagasjerom enn de ordinære utgavene. Samtidig har Toyota laget en lavere lasteterskel på stasjonsvognen, hele 8 cm. lavere enn på kombikupeen.

Foto: Knut Moberg Vis mer


Her finner du mer om nye Auris

Safe design

Eksteriøret på Auris stasjonsvogn har et klart slektskap til storebror Avensis. På denne måten sikrer Toyota seg, og tar få sjanser. Designen er kjent og akseptert. Auris stasjonsvogn er først på markedet et stykke ut i 2013, og noen priser er foreløpig ikke klare.

Skulle du ønske en annen hybrid med god plass, så er Toyotas egen Prius + et godt alternativ.