<b>FRONTER GOLF:</b> Med ny front og fornyelse i interiøret skal Auris gjøre seg lekker for å kapre potensielle Volkswagen Golf-kunder (?). Auris gjør det bra som hybrid - og som stasjonsvogn, men kommer ikke som elbil. Foto: TOYOTA
FRONTER GOLF: Med ny front og fornyelse i interiøret skal Auris gjøre seg lekker for å kapre potensielle Volkswagen Golf-kunder (?). Auris gjør det bra som hybrid - og som stasjonsvogn, men kommer ikke som elbil. Foto: TOYOTAVis mer

Toyota Auris fornyes

Den har vært Norges nest mest solgte i 2014 som året før. Nå fornyes Toyota Auris.

2015 blir på mange måter et mellom-år for den japanske giganten. I Norge har de tapt markedsandeler til Volkswagen, som både har fornyet fullstendig viktige modeller og som i tillegg disponerer to elbiler, noe som har gitt dem en avgjørende fordel her i landet.

Toyota svarer nå, ved å fornye den eksisterende modellrekken på flere punkter. Vi kunne nylig fortelle at de snart vil lansere en ny Avensis, bilen som lenge var en av de desiderte toppselgerne i Norge, men som har tapt seg en god del de siste årene.

Sølvmedalje på salgslisten

Men det er Auris som er i fokus denne gangen - det er (i hvert fall hvis man ser på størrelsen), den direkte utfordreren til kjempesuksessen Volkswagen Golf.

Den er samtidig den av Toyotas modeller som har greid seg best i konkurransen mot den tyske rivalen, sammen med den populære folkesuven RAV4. Både i 2013 og i 2014 har Auris vært Norges mest solgte bil etter den fortsatt uslåelige VW Golf, dette ifølge tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

FORFINET: Toyota forteller at interiøret er oppgradert og at bilen har fått nytt utstyr, blant annet på sikkerhetsfronten. Foto: TOYOTA Vis mer


Bildene viser oss hvordan den nye fronten er blitt og oppgraderingen som har funnet sted i interiøret. Toyota forteller dessuten at Auris får nye bensin- og dieselmotorer, med økt effektivitet og ytelse, ved siden av at den viderefører hybrid-drivlinjen.

Flere detaljer får vi først når modellen blir avduket på bilmessen i Genève tidlig i mars.

GJENKJENNELIG: Den generelle fasongen på Auris (her som kombi hybrid), er uendret, men fronten er fornyet og hakket mindre skarpskåren enn tidligere. Foto: TOYOTA Vis mer


Særlig som hybrid

Det har vært hybrid-versjonen som har båret salget av Auris - diesel har vært så å si fraværende. Dette i motsetning til Golf, som har solgt omtrent like bra av diesel som bensin.

Også når det gjelder karosseriform har de to merkenes kunder svært forskjellig adferd:
Flertallet av Auris-kundene har gått for Touring Sports-utgaven, som er stasjonsvognen. Volkswagen-kundene, derimot, går i overlegent flertall for kombiversjonen.

Derfra og til å konkludere at de to merkene i stor grad egentlig ikke konkurrerer om de samme kundene, kan være en fristende tankeprosess...

Fornyelsen av Auris og Avensis betyr at alle Toyotas kjernemodeller i Europa har blitt fornyet bare i løpet av det siste året. Begge modellene vil bli bygget på Toyotas fabrikk i Burnaston, Storbritannia.