FORMELT: Avtaler på dette nivået er stort i Japan. Foto: Toyota
FORMELT: Avtaler på dette nivået er stort i Japan. Foto: ToyotaVis mer

Felles satsing på elbiler:

Toyota + Mazda = Sant

Når Toyota, Mazda og Denso koker hodene sammen mener de alvor.

Toyota og Mazda har bestemt seg for å lage elbiler – sammen. Vel, i de minste gjennom et samarbeid.

På denne måten skal selskapene ta opp kampen mot konkurrenter som allerede er kommet et stykke på vei.

Denne gangen er det ikke FCEV (hydrogenelektriske) biler det er snakk om, men BEV, batterielektriske biler. Begge selskapene har jobbet lenge og langt med hydrogenbiler, og særlig Toyota mener dette fortsatt er fremtiden for den store mengden av fremtidens bilkjøpere. Den nye satsingen skal først og fremst handle om batterielektriske biler.

Det nye selskapet skal hete EV Common Architecture Spirit Co LTd.

Toyota vil eie 90 prosent av selskapet, mens Mazda og Denso (en japansk underleverandør) vil eie 5 prosent hver. Toyota forteller at selskapet vil utvikle teknologi for alt fra de aller minste bilene til større personbiler, SUV’er og lette lastebiler.

Ingen av disse selskapene har en batterielektrisk drevet bil fra før, og henger noe etter resten av markedet.

Toyota har på sin side sagt at de har startet utviklingen av neste generasjon batteriteknologi, men også at dette vil ta tid, med en lansering først i 2022.

De har også satt opp en selvstendig satsing som er ledet av Akio Toyoda, nettopp for å bringe elbiler til markedet. Denne satsingen skal visst nok gå isolert fra den satsingen Toyota nå gjør sammen med Mazda og Denso.

Selskapene innser at de nå må gasse på, ettersom hovedkonkurrenten på hjemmebane er Nissan, et selskap som sier de skal ha 30 prosent andel elbiler i 2022.

Organisasjonen: Slik ser organisasjonskartet ut. Foto: Toyota Vis mer