Touareg – tøff luksus

Strømmen av store offroadere fortsetter, men det er mye rart som dukker opp i den forkledningen. Volkswagen ser ut til å ta oppgaven på alvor.


KVITFJELL (DinSide Motor): De viktigste kravene til kjøperne er helt klart oppførsel på vei og komfort, og kravene til terrengegenskaper er ofte ikke så høyt på listen. Likevel velger Volkswagen å legge mye vekt på terrengegenskapene, og Touareg er konstruert for tøffere oppgaver enn de fleste andre bilene i klassen.

Bred

Touareg er 193 centimeter bred. Det stemmer godt med inntrykket den gir hvis du ser den på veien, bildene av Touareg lyver litt. Touareg er 10 centimeter bredere enn for eksempel Mercedes-Benz M-klasse. Det kan virke som bilene i denne klassen blir bredere for hver nye modell, Volvo XC90 er 190 centimeter bred.

Bredden har en del å si for muligheten til å gi høye biler akseptable kjøreegenskaper. Og inntrykket vårt etter noen timer bak rattet er at Touareg er blant de mer veloppdragne bilene. Den føles mye lettere enn 2.214 kilo skulle tilsi, og også svingeviljen imponerte. På glatte vinterveier er det imidlertid umulig å komme utenom en ganske drøy bremselengde med så mye masse i bevegelse.

Godt samarbeid

Under lanseringen var kun Touareger med 3,2-liters V6-motorer tilgjengelig. Denne motoren var satt til å samarbeide med en sekstrinns automatgirkasse, og samarbeidet fungerte godt. Raske girskift, og et godt utvalg i utvekslinger hjalp V6eren på 220 hestekrefter. Imponerende nok klarer Touareg med denne motor/girkassekombinasjonen 0-100 km/t på 9,9 sekunder.

Som ekstrautstyr kan bilen leveres med hendler for girskift på ved rattet (6.720 kroner). På svingete norske veier er det et klart fortrinn å på en enkel måte kunne gire ned før svingen.

Tøffere enn de fleste


Utrolig nok er lavgir ingen selvfølge i SUV-klassen, men Touareg er forskriftsmessig satt opp med dette viktige hjelpemiddelet for terrengkjøring. Det er også mulig å låse utvekslingen i senterdifferensialen slik at kraften blir likt fordelt mellom for- og bakaksel. I tillegg kan du krysse av på ekstrautstyrlisten hvis du vil ha muligheten til mekanisk låsning av differensialen på bakakselen. Vi har tidligere skrevet at Touareg skulle kunne leveres med inntil tre differensialsperrer, men muligheten for sperre på forakselen vil allikevel ikke bli levert fra fabrikk.

På vei til butikken er firehjulsdriften satt opp med 50/50-fordeling, men med mulighet for å omfordele kreftene ved hastighetsforskjeller mellom akslingene. Opplevelsen av dette systemet på glatt føre var at fordelingen av krefter skjer raskt og uten plagsom forsinkelse som ødelegger kjøreopplevelsen.

Spennende interiør


Innvendig oser det luksus og komfort i Touareg, men Volkswagen har forsøkt å skape et visst røft preg ved å benytte seg av store hendler og brytere, særlig girspaken er velvoksen. Bagasjerommet er stort nok, og det er helt uten krinkelkroker. Baksetet lider litt under vanskelig adkomst på grunn av store hjulhus, og plassen er ikke spesielt romslig.

Skinninteriør hører gjerne med i denne klassen, og setene i bilen vi kjørte (ekstrautstyr 31.200 kroner) var komfortable og ga god sidestøtte.

Luft for 22.860 kroner

Touaregene vi kjørte hadde konvensjonell fjæring, men alle utgaver kan leveres med luftfjæring. V10 TDI-utgaven har luftfjæring som standard.


Fordelen med luftfjæring ligger mye i økt komfort, men også muligheten for å variere bakkeklaringen er en fordel. I terrenget kan Touareg få inntil 30 centimeter bakkeklaring, og i venstrefilen kan klaringen reduseres til inntil 18 centimeter. Toppfarten er høyere på Touareger med luftfjæring.

Motoralternativer og priser kan du lese om her.