NY, STØRRE OG LETTERE: Opel lanserer til neste år en helt ny bil i mellomklassen for å konkurrere mot VW Passat og Ford Mondeo. Foto: Opel
NY, STØRRE OG LETTERE: Opel lanserer til neste år en helt ny bil i mellomklassen for å konkurrere mot VW Passat og Ford Mondeo. Foto: OpelVis mer

Her er Opel Insignia Grand Sport

Total fornyelse for Opel i storbilklassen

Den er større, men mye lettere og har et mer klart mer dynamisk utseende. Bilen kommer sommeren 2017.

Opel viste hva slags nye design-takter som var i vente da de viste konseptbilen Monza i 2013. Dette ble fulgt opp med en frisk og dynamisk ny Astra, som vi testet i Norge forrige vinter både i diesel- og bensinversjon. Og nå er altså turen kommet til etterfølgeren av den store mellomklassebilen Insignia, som vi kjørte første gang for over åtte år siden. Sistnevnte har for øvrig aldri blitt den helt store suksessen her i landet - egentlig ufortjent. Likevel: Totalt har tross alt mer enn 900.000 eksemplarer av første generasjon Insignia blitt solgt siden 2009.

Her er en helt ny generasjon, en modell som gjør at Opel nå vil få ferske modeller både i kompaktklassen, familieklassen og, selvsagt, i den viktige kategorien elbiler - med kommende Ampera-e.

MONDEO-KONKURRENT: Smalere lykter, lavere og forlenget profil - aner vi en fornyelse av konkurransen mellom Ford og Opel fra 70/80-tallet (Rekord mot Granada, for den som husker)...? Foto: Opel Vis mer

Lengre, slankere

Annen generasjon Insignia får det lett prangende navnet Insignia Grand Sport og er bygget på en helt ny plattform. Akselavstanden har økt med vel ni centimeter – noe som ifølge produsenten gir betydelig mer innvendig plass - særlig for baksetepassasjerene. Lengre akselavstand har også gitt designerne mulighet til å gi Insignia Grand Sport den lavere og slankere silhuetten vi ser på bildene.

Den lavere plasserte grillen og de slanke frontlyktene er direkte inspirert av Monza Concept, og understreker at Insignia er lavere og bredere enn forgjengeren.

STORBIL: Med en lengde på 4 meter og 90 centimeter er det vanskelig å fortsette å snakke om mellomklasse. Det gjelder også mange av konkurrentene. Foto: Opel Vis mer

Insignia Grand Sport er størrelsesmessig så å si i samme liga som storbilene BMW 5-serie og Mercedes E-klasse - sedanen måler 490 centimeter i lengden- Likevel er vekten på karosseriet alene redusert med 60 kilo.

Samtidig er akselavstanden økt forholdsmessig enda mer, slik at bilen får kortere overheng både foran og bak. Dette, sammen med at sporvidden er økt med en drøy centimeter, burde borge for bedre stabilitet og sikre kjøreegenskaper.

Ny design har også gitt redusert luftmotstand med en koeffisient på 0,26. Interiøret preges av et adskillig mer elegant dashbord og seteposisjonen er tre centimeter lavere - Opel hevder dermed å ha etterstrebet en mer sportslig følelse bak rattet.

INSPIRASJON FRA MONZA CONCEPT: Mange av designlinjene fra konseptbilen Monza fra 2013 er å finne igjen i Insignia Grand Sport. Foto: Opel Vis mer

Lettere og mer avansert

I likhet med nye Opel Astra, har målet under utviklingen av nye Opel Insignia vært økt effektivitet. Resultatet har blitt en vektreduksjon på opptil 175 kilo. Forrige Insignia imponerte oss med sitt firehjulsdriftssystem - spisset av Saab-ingeniører - og Opel har nok bygget videre på dette. I hvert fall skryter de av å ha klassens mest avanserte firehjulsdriftsystem. Det blir spennende å kjøre den i test.

Systemet inkluderer naturlig nok såkalt «intelligent» dynamisk momentfordeling (torque vectoring). To elektrisk styrte flerplateclutcher erstatter differensial på bakakselen, noe Opel forklarer bidrar til mer presis fordeling av momentet til hvert enkelt bakhjul – uansett underlag. I svingkjøring vil mer av momentet flyttes til det ytterste hjulet, noe som bidrar til mindre understyring og mer presise kjøreegenskaper.

Det nevnes ikke mye om motorer - men det er noe Opel har gjort en innsats på de siste årene og mye av dagens generasjon effektive motorer - spesielt 1,6-litersmaskinene både på diesel og bensin - vil i første omgang bli videreført. En ny 1,5-liters bensinmotor på 165 hester skal dessuten stå på programmet - toppmotoriseringen skal være en 2,0-liters 250-hesters bensindrevet firesylindret turbomotor.

For øvrig er Insignia Grand Sport utstyrt med en ny åttetrinns automat-girkasse.

Led Matrix hovedlys

LED MATRIX: Kraftig LED-fjernlys og selektiv anti-blendingsfunksjon - Opel har utvilsomt avanserte lyssystemer. Foto: Opel Vis mer

Opel fokuserer mye på lys, som er blitt noe av et såkalt «major selling point» for dem. Opel-ingeniørene har således bygget videre på LED Matrix-systemet fra Astra, og utviklet andre generasjon IntelliLux LED, for Insignia. Opel hevder at det nye systemet, som nå består av 32 LED-segmenter, er raskere, mer presist og kraftigere – og gir med fjernlys en rekkevidde på opptil 400 meter. Det er i så fall imponerende - hittil har vi bare opplevd lengre rekkevidde med laserlys - som i BMW i8.

Selvsagt har en ny Opel i dag utstyr som aktiv filholder, head-up display (HUD), adaptiv fartsholder med automatisk nødbrems, og 360 graders kamera. Aktivt panser skal ta av for støtet dersom man treffer en fotgjenger.

Opel har, helt siden de lanserte annen generasjon Meriva - sørgelig undervurdert av kundene skrytt mye av setene de tilbyr, såkalte AGR-seter. Det betyr at de er anbefalt av ryggterapeuter i Tyskland og selvsagt tilbys de i Insignia. Dette i tillegg til praktiske elementer her i nord, som, varme i for- og bakseter - samt oppvarmet frontrute.

MER PLASS: Det slanke ytre gjenspeiles også på førerplass. Dashbord og instrumentering er klart førerfokusert, men med en bred horisontal layout. Foto: Opel Vis mer

Infotainment og tilkobling foregår via siste generasjon IntelliLink og Opel OnStar, som med introduksjonen av nye Insignia har ambisjonen å ta personlige service et hakk videre. I tillegg til dagens muligheter i OnStar tilbys concierge-tjenester (for eksempel anbefaling av hotell og til og med bestilling av rom).

Opel Insignia Grand Sport debuterer under bilutstillingen i Genève i mars 2017 - vi kan vente den hit til landet noen måneder etter det.

Les også: