<b>MÅKEVINGER:</b> Toroidion er laget for å kjøre til en bane, noen runder på banen, og hjem igjen. Men dørene gjør det nok litt komplisert med skiboks på taket. Foto: TOROIDION
MÅKEVINGER: Toroidion er laget for å kjøre til en bane, noen runder på banen, og hjem igjen. Men dørene gjør det nok litt komplisert med skiboks på taket. Foto: TOROIDIONVis mer

Toroidion viser elbilens muligheter

Finsk elbil med 1.341 hestekrefter.

Har du hørt om Toroidion? De fleste har antagelig ikke det. Selskapet holder til i Finland, og ble opprettet i 2011 for å lage drivlinje til en Le Mans racerbil. Nå truer de også med å lage serieprodusert elbil, om enn i noe begrenset antall.

Den blir i så fall et monster uten like, med hele 1.341 hestekrefter. Men bare om du vil!

For de kan godt lage den med mindre. Dette er nemlig noe av poenget til Toroidion:

Bilen skal ha en skalerbar ytelse, slik at du kan kjøpe den med den effekten du selv ønsker.

En heftig konkurrent - om den kommer

Verdens sterkeste?

Bilen skal i sin heftigste utgave få to motorer på hvert hjulpar, med 200 kW fra hver av de fremre motorene, og 300 kW på hver av elmotorene som sitter bak. Samlet effekt er dermed 1.000 kW, eller 1.341 hestekrefter, om du vil.

Dette er nær dobbelt så høy effekt som Teslas heftigste Model S, P85D.

At toppmodellen har så svimlende effekt er nå en ting, men med en skalerbar effekt vil Toroidion etter alt å dømme kunne fås med bare noen av de motorene som sitter i den heftigste versjonen. Det kan bety at den også kan leveres med bare en av de bakre, pluss en av de fremre motorene, eller bare de to bakre, dersom dette passer bedre.

LES ALT OM ELBIL

Se flere bilder av Toroidion:

FLAT OG BRED: Toroidion er laget for å kjøre til en bane, noen runder på banen, og hjem igjen. Foto: Toroidion
MÅKEVINGER: Når en produsent vil gjøre et enkelt grep for å friske opp designen, så er dørløsningen et enkelt grep. Foto: Toroidion
MÅKEVINGER: Toroidion er laget for å kjøre til en bane, noen runder på banen, og hjem igjen. Men dørene gjør det nok litt komplisert med skiboks på taket. Foto: TOROIDION
KLYV INN: Det er trangt, men du får det nok til om viljen er stor nok. Foto: Toroidion
RACERBIL: Toroidion er mer laget for fart og spenning enn familiens nyttekjøretøy. Det gjenspeiles i detaljene. Foto: Toroidion
KONSEPT: Slike detaljer vitner om form før funksjon, og vil ikke sitte på en gateversjon. Foto: Toroidion
Foto: Toroidion
Foto: Toroidion


Bytter batterier

Så høye ytelser som 1.341 hestekrefter stiller store krav til alt annet ved en bil også, i tillegg til at batteriene skal være i stand til å levere.

Toroidion er forøvrig blant de produsentene som mener at batterier skal kunne byttes, like fullt på en elbil som på ei lommelykt.

Selv om bilen er laget med tanke på racing, skal den også kunne kjøres på vei. Toroidion er klar over at det ikke eksisterer noen ordning og infrastruktur for batteribytte til gatebruk, men de vil selv lage en ordning som gjør at du kan ta en rask pit-stop etter en del runder på en bane, bytte batteri der, for så å kjøre videre.

Rekkevidden i løp handler dermed kun om hvor mange fulle batterier du klarer å stille til rådighet.

En konkurrent med 1.090 hester

Og prisen..

Selv om vi nordmenn etter hvert er blitt vant med at elbiler er forholdsvis rimelige, takket være avgiftsfritaket, så skal vi ikke drømme om noe tilsvarende med Toroidion.

Bilen lages for hånd i de tusen sjøers land, og blir dermed ikke satt sammen i et veldig stort antall.

Regn derfor ikke med at Toroidion blir en billig affære.

Toroidion ble nylig vist som konseptbil på en messe i Monaco. Noen dato for når den er gateklar har de ikke sagt noe om, annet enn at den kommer.