Tornado på hjul

Vi så Gemballa senest på Essen Motorshow i november. Alle virkelige kjøreglade kjenner hans navn.

Advarsel: Det følgende kan støte enkelte lesere i og med at det er lite tidsriktig/politisk korrekt! Denne artikkel er ikke ment som veiledning for norske forbrukere. Vi håper allikevel drømmere og ekte bilentusiaster vil finne noe å glede seg over i disse vanskelige tider...

Juvelér med Porsche som spesiale

Uwe Gemballa er en av de notorisk mest seriøse og beste trimmere/tunere av Porscher. Alois Ruf, 9FF og, til en viss grad, Techart og sveitsiske Rinspeed hører også med i den ganske snevre klubben av de som virkelig får det til med Porsche. Gemballa kan vise til en relativt sett lang historie og en del meget gode rundetider (og da mener vi meget gode), på Nürburgrings famøse nordsløyfe.

Nürburgringrekord

Største fjær i hatten: Wolfgang Kaufmann innehadde sågar runderekorden for gateregistrerbare biler i 2001, bak rattet i en Gemballa, med rundetid 7:32,52. Denne ble først slått i 2004 av en Porsche Carrera GT, og Gemballa var fra da av fast bestemt på å forbedre også den bilen - noe han realiserte ganske nylig med Mirage GT (se eksempler i fotoalbumene vi lenker til nederst i artikkelen).

Gemballa har overlevd og vel så det siden 1981 gjennom å holde seg til det håndverket det mestrer, bygge opp en solid kundebase av søkkrike bilentusiaster, og gradvis forbedre og presentere nye Porsche-baserte supersportsbiler.

Tornado, ikke akkurat i vinden

Gemballa Tornado Foto: Gemballa Vis mer


Det seneste på menyen er Tornado, et fartøy som er helt i Gemballatradisjonen når det gjelder utseende og ytelser og også delvis er dagens -velfunderte - påskudd for vår del til å bringe Gemballa på banen igjen. Hva det dreier seg om? Jo, en ganske "uhyrlig" Cayenne-transformasjon som i tillegg et karosseri-kit typisk for Gemballas kreasjoner, kan vise til gjennomarbeidet finmekanikk for økte, solide ytelser. Bilen skal produseres i begrenset opplag, som det meste av det produsenten i Leonberg lager, og de femti eksemplarene skal fordeles mellom GTS og GTR-versjoner - hvorav sistnevnte er den sportsligste mens GTS har hakket mer komfort. Man kan uansett ikke si at bilen akkurat er i vinden for tiden - men det behøver den heller ikke, den henvender seg til en håndfull trofaste kjennere. Noen hybridversjon har det per dato ikke vært snakk om. Men turboer florerer...

Biturbo og mer luft

En Gemballa Avalanche som kabriolet fotografert på Essen Motorshow. Foto: Knut Moberg Vis mer


Gemballa pleier å gjøre donorbilen mer velpustende, så også i dette tilfellet. Tornado kan velges i tre effektversjoner, alle med biturbo-overlading og ladeluftkjøler med dobbel kapasitet. Effekttrinnene er 550, 650 og 750 hestekrefter. Gemballa pleier også å forbedre marktrykk og stabilitet - noe han kan tillate seg takket være en eksepsjonelt kravstor og eksklusiv, men også pengesterk, kundegruppe. Bilen er senket, og forlenget i forhold til Porsche Cayenne, og chassiset er, for å sitere Gemballa, "renset". Basis er riktignok en SUV, men få ville nok prøve seg på terrengkjøring med en Gemballa Tornado. Dette er en rendyrket sportsbil og det er noe disse naboene til Porsche i Zuffenhausen (nær Stuttgart), kan. For øvrig hevder Gemballa at vekten er redusert med 250 kilo gjennom utstrakt bruk av lette (og dyre) materialer som karbonfiber og mindre luksusutstyr.

Dessverre oppgis verken toppfart eller akselerasjonstall i skrivende stund. De skal imidlertid være en god del bedre enn Porsche Cayennes. Da vil vi i så fall nærme oss 300 km/t og i overkant av fire sekunder fra 0 til 100.

Informasjonen om den nye modellen er foreløpig begrenset. Mens du venter på mer kan du ta en titt på en del snadder Gemballa har vartet opp med de siste månedene i fotoalbumene vi lenker til nederst. En mer utførlig historikk fra 1981 inntil nylig finner du her:

  • Historisk bildespesial: Gemballas spektakulære modeller fra 1981 til i dag kan du se her.
  • Bilder av Gemballa Tornado: Klikk her!

    Bilder av Gemballa Mirage GT Black Magic: Klikk her!

    Bilder av Gemballa GT 750 Aero: Klikk her!

    Bilder av Gemballa GTR 800 Evo R: Klikk her!

    Bilder av Gemballa Mirage GT Black Orange: Klikk her!

    Bilder av Gemballa Tornado: Klikk her!

    Bilder av Gemballa Avalanche GTR 650 Evo: Klikk her!

    Det finnes også mange andre, og er du hektet kan du besøke Gemballas hjemmesider her..