Den nye VW Golf generasjon 7 vil komme i hele tolv versjoner.
Den nye VW Golf generasjon 7 vil komme i hele tolv versjoner. Vis mer

Tolv nye utgaver av VW Golf

VW skal tapetsere markedet med nye Golf, og gjør det med satsing i et bredt spekter.

Volkswagen lanserte nylig den helt nye Golf 7 for pressen. I disse dager er det lansering ute i det norske forhandlernettet. Vi har prøvekjørt bilen, men den er ikke den eneste Golf-modellen som kommer. I de neste månedene kommer det nemlig hele tolv forskjellige versjoner av VW Golf.

Golf stasjonsvogn

Stasjonsvognen kommer på markedet til sommeren, sammen med et knippe andre nye Golf-modeller. Designen er ikke kjent, men bilen vil bli stor. Faktisk vil bagasjerommet på den nye Golf stasjonsvogn bli like stort som det i dag er i Passat. Det forsterker bare våre tidligere utsagn om at biler generelt vokser seg opp i størrelse, noe som i stor grad gjør at mange kunder velger å gå ett hakk ned i klasse når de skal velge seg ny bil.

LES VÅR TEST AV GOLF 7

Golf Plus

Heller ikke Plus-versjonen som kommer på markedet I 2014 er kjent. Fra ansatte i VW-systemet får vi likevel opplyst at den nye Plus vil være langt mer kantete enn dagens runde såpestykke. Den vil også ha en langt mer sportslig tilnærming til kundene enn dagens versjon. Motoriseringer vil bli som det øvrige Golf-sortimentet.

Golf BlueMotion

Bilen ble første gang vist under bilmessen i Paris nylig. Her loves det et forbruk på bare 0,32 l/mil, og et CO2-utslipp på 85 g/km. BlueMotion er likevel ingen undermotorisert kjip doning som ikke burde seg dagens lys. Under panseret sitter det en 1,6 liters TDI som yter 110 hk. BlueMotion-utgaven vil ikke bli levert som stasjonsvogn i kommende generasjon VW Golf.

Golf Plug-In Hybrid

Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Hybridutgaven av Golf vil ikke bare være en hybrid, men en Plug-In hybrid. Under panseret vil det sitte en 1,4-liters TSI motor på 150 hk, i tillegg til en elektromotor på ca. 25 hk. Disse vil være paret, og må jobbe sammen med en DSG girkasse. Regn med at det runder ut i 2014 før den er klar.

Golf CNG (gass)

Den syvende generasjonen Golf vil også komme for gassdrift, eller såkalt CNG (Compressed Natural Gass). Basisen bil være en 1,4 liters motor som leverer 110 hk, enten fra ordinær bensin eller gass. Den ordinære bensintanken fortsetter å være på 50 liter, i tillegg til gasstanker som er montert i gulvet. Bare disse alene skal kunne drive bilen i 42 mil, og den samlede rekkevidden på Golf CNG er ventet å bli rundt 130 mil, før begge løsninger er tomme for drivstoff.

Golf GTI

Nye GTI får det klassiske rute trekket i setene, et kjennemerke for GTI. Foto: VW Vis mer




Den helt nye GTI
som kommer på markedet sommeren 2013 vil bli å få i to versjoner. Disse vil ha henholdsvis 220 og 230 hk, hentet fra en 2-liters firesylindret TSI-motor. Men hvorfor lages det to så like biler? VW mener at dette er riktig, og prisforskjellen vil ligge et sted rundt 25.000 kroner. Utseendet kjenner vi allerede, både utvendig og innvendig. Setetrekkene har fått de karakteristiske rutete trekkene som vi kjenner igjen fra tidligere. De røde kontrastsømmene er også på plass i ratt, girkuler og så videre.

Golf GTD

Foto: VW Vis mer


Denne kan rett og slett kalles dieselutgaven av Golf GTI. Utstyr for øvrig er så godt som likt. Det samme med designdetaljer som gjør at du ser at modellen har det lille ekstra. Det ligger i sakens natur at den får større hjul, uten at vi vet at de er like de som sitter på den kommende GTI.

Golf R

Volkswagens råeste Golf vil ha den samme 2-literen under panseret som GTI-modellene, men der stopper også den direkte sammenligningen. Her yter maskinen 290hk, og den ser ganske så mer maffig ut, som svenskene kaller det. Den har bredere hjulhus, er senket, større hjul, doble eksosrør på hver side, og et interiør som ikke levner noen tvil om at dette er den tøffeste Golf’en i sortimentet. I Norge vil den runde 750.000 kroner, så ikke forvent å se alt for mange R-modeller langs veiene.

e-Golf

Vis mer


Vi har allerede testet elektrisk Golf på norsk jord, selv om denne var av sjette generasjon Golf. Produksjonsmodellen, som kommer til påsken i 2014, er naturligvis basert på Golf 7. At det tar tid før bilen kommer på markedet skyldes blant annet at VW sier å ikke ville lansere en elektrisk Golf før de er sikre på at den kan levere en rekkevidde på 17,5 mil uten problemer. Bilen vi kjørte oppførte seg som en helt vanlig Golf, bortsett fra at den hadde ladekontakt, gikk ekstra stille, og hadde fått byttet ut noen instrumenter. Akkurat som produksjonsmodellen helt sikkert vil bli.

Golf Alltrack

Regn med at det blir stasjonsvognen av Golf som får Alltrack innpakning. Det betyr høyere bakkeklaring og utvendige detaljer av sort plast. Ettersom Golf stasjonsvogn nå får like stor plass som dagens Passat stasjonsvogn, så er det lite som tyder på at designen blir veldig forskjellig fra Passat i det store og hele. Frontdesignen har jo det samme uttrykket, og bakover blir det også ganske likt. Det som egentlig blir mest spennende blir da å se den nye Passat, som nødvendigvis må skille seg fra den nye Golf.

Sprek 40 åring

I 2014 feirer Golf 40 år. Det har ikke kommet noen klare meldinger fra VW, men vi forventer at det dukker opp en liten jubileumsgave til entusiastene. – Dersom den ikke kommer fra Tyskland, så må vi lage en lokal versjon, sier produktsjef Jan-Tore Kopperud i Harald A. Møller. Det er ikke første gang han har laget spesialmodeller til spesielle anledninger.

Slik så den ut da Golf fyllte 35 år:

Vis mer