<b>TOLLVESENET FÅR BLÅLYS:</b> Finansminister Sigbjørn Johnsen og toll- og avgiftsdirektør Bjørn Røse er glade for prøveprosjektet med utrykningskjøretøy med blålys i Tollvesenet. Foto: Tollvesenet/Terje Heiestad
TOLLVESENET FÅR BLÅLYS: Finansminister Sigbjørn Johnsen og toll- og avgiftsdirektør Bjørn Røse er glade for prøveprosjektet med utrykningskjøretøy med blålys i Tollvesenet. Foto: Tollvesenet/Terje HeiestadVis mer

Tollvesenet får blålys

Tollvesenet skal teste ut bruk av blålys på sine utrykningskjøretøy.

Finansminister Sigbjørn Johnsen har gitt klarsignal for at Tollvesenet nå skal prøve ut en ordning med utrykningsstatus på enkelte av sine kjøretøy. Prøveprosjektet skal løpe over tre år, og innebærer at cirka 30 kjøretøyer vil bli utrustet til bruk som utrykningskjøretøyer.

Bilene vil være stasjonert i tollregion Øst-Norge, fra Svinesund og oppover på grensen mot Sverige. Grenseovergangene ved Ørje og Töcksfors er en del av dette området.

Bakgrunnen for beslutningen er at situasjonen ved grensen har blitt mer kompleks, med en stadig mer profesjonalisert smuglervirksomhet. Med utrykningskjøretøyer med blålys er målet at man vil kunne ta opp kampen mot disse på en tryggere og mer effektiv måte.

Utrykningsstatus innebærer at kjøretøy gis anledning til å fravike visse av vegtrafikk­lovens bestemmelser, men Finansdepertementet understreker at Tollvesenet ikke skal drive biljakt dersom kontrollobjekter ikke stopper på signal.

Politibilene får ny dekor

– Vi skal ikke drive biljakt

– Først og fremst handler det om sikkerhet, for tjenestemenn og for andre veifarende. Vi har kanskje et større behov for dette enn folk tror. Mye av kontrollen skjer i trafikken, og da har vi behov for å gi beskjed om at folk skal stoppe. Å gjøre dette uten blålys er vanskelig. En av måtene dette har vært gjort på, er for eksempel å vifte ut av vinduet med en lommelyktt med rødt lys på, forteller Eivind Kloster-Jensen, avdelingsdirektør i kontrollavdelingen i Toll- og avgiftsdepartementet til DinSide.

Å vifte med en lommelykt, har ikke vært en veldig vellykket metode. Spesielt under visse værforhold, som i sol eller når det er regn eller mørkt, kan det ifølge Kloster-Jensen skape farlige situasjoner i trafikken. At tollbilene nå får blålys, mener han er et kjempeviktig tiltak.

– Vi mener det vil gi en mer effektiv tollkontroll. Vi skal ikke drive biljakt - vi kan etterfølge, men innenfor klare grenser, da er det mest for å kontrollere hvor det blir av bilen. Hvis det er snakk om å innhente eller stoppe en bil, så er det en politioppgave, sier Kloster-Jensen til DinSide.

Tollvesenet er igang med opplæring av personell.

– I løpet av starten av 2013 vil vi være i gang med prøveprosjektet, så skal det evalueres etter to år, for å sikre at det ikke stopper opp i påvente av evaluering, forteller avdelingsdirektøren.

Prøveprosjektet skal gå over tre år.

- Jeg har en veldig sterk tro på at dette kommer til å fortsette, sier Kloster-Jensen.

– En gledens dag

– Vi har arbeidet med denne saken i mange år, med en gradvis intensivering spesielt de siste seks årene. Dette er en gledens dag med tanke på sikkerheten til våre tjenestemenn, sikkerheten til trafikantene og sikkerheten til dem vi skal stanse for kontroll, sier forbundsleder i Norsk Tollerforbund (NT), Fredrik Støtvig.

NT har jobbet for å få utrykningskjøretøy med blålys siden begynnelsen på 1990-tallet.

Det er i første rekke bestemt at det skal iverksettes et prøveprosjekt i region Øst-Norge med en varighet på tre år. Det er antydet at cirka 30 kjøretøyer vil bli utrustet til bruk som utrykningskjøretøyer.

Toll- og avgiftsdirektør Bjørn Røse uttaler i en pressemelding at prøveprosjektet skal settes i gang så snart som mulig. Han håper å ha alt på plass i begynnelsen av 2013.

– Dette er jeg veldig glad for. Når Tollvesenets kjøretøy har utrykningsstatus vil dette først og fremst øke sikkerheten til publikum og tjenestemenn ved tollkontroll. Hovedhensikten med utrykningskjøretøy er at Tollvesenets tjenestemenn kan gi mistenkelige kjøretøy tydelige stoppsignaler. Slik kan farlige situasjoner unngås. Bruk av blålys er en trygg, men også effektiv måte å gjennomføre tollkontroller på. Erfaringene fra svensk tollvesen er gode, og bekrefter at sikkerheten blir godt ivaretatt ved bruk av utrykningskjøretøy, sier Røse.

Profesjonalisering av smuglervirksomheten

Toll- og avgiftsetaten har de senere årene sett en klar profesjonalisering av smugler­virksomheten, hvor smuglerne i økende grad er organisert i nettverk og benytter kontraspaning, følgebiler og kommunikasjons­utstyr for å unngå å bli stanset.

Per i dag har ikke Toll- og avgiftsetaten hatt noen særskilte fullmakter i trafikken. Det betyr at de har måttet ferdes som vanlige trafikanter, og tolltjenestemennene opplever stadig at det oppstår misforståelser og uklarheter.

Det er på bakgrunn av risiko for tjenestemenn, kontrollobjekter og andre trafikanter blir unødvendig stor, at regjeringen har gått inn for prøveprosjektet.

Utrykningsstatus

Utrykningsstatus i grensekontrollen har i hovedsak tre formål:

  • å sikre at tolltjeneste­­bilene på en sikker måte kan observere og ta igjen kontrollobjekter
  • på en tydelig og sikker måte å signalisere stoppålegg

  • å øke sikkerheten for tolltjenestemenn, kontrollobjekt og andre trafikkanter ved stans langs landevei.

Utrykningsstatus innebærer at etatens kjøretøy gis anledning til å fravike vegtrafikk­lovens bestemmelser om skilting og veimerking, fartsbestemmelser og forbud mot trafikk og parkering.