Foto: Land Rover
Foto: Land RoverVis mer

Tøffeste SUVen i gata - nå offisiell

Publikum får beskue den epokegjørende nye Range Roveren i Paris om en drøy uke.

Det har de siste to-tre årene vært mye "buzz" rundt denne bilen, som markerer en svært tydelig milepæl for den ærverdige britiske bilprodusenten Land Rover (som i dag har indiske eiere), og spesielt for merket Range Rover, som utgjør produsentens premium-tilbud og er tuftet på den britiske adelens smak og spesifikke transportbehov.

Ny målgruppe

De sistnevnte har tross alt endret seg med årene de også, og ikke minst finnes det en kundegruppe - som Land Rover håper er ganske stor - som har sprunget ut fra det tradisjonelle klientellet til Range Rover og utviklet seg videre. Med den nye SUVen håper de også å tiltrekke seg en helt ny, mer urban og trend-orientert, kundegruppe.

Fra konsept til produksjon

For å teste sine teorier lanserte de konseptbilen LRX i 2008, og publikums reaksjoner overgikk alle forventninger. I juli i år ble produksjonsbilen formelt avduket foran noen selekte tilskuere og nå har vi altså fått et adskillig mer utførlig bilde- og datamateriale.

Uvant

Bilen har en fremtoning som er ganske uvant i segmentet, men - som en observant leser har gjort oss oppmerksom på - kan minne noe om nyeste generasjon Jeep Cherokee, selv om Evoque har dratt den dynamiske linjeføringen enda noen hakk videre - og, inntil videre, kun er å få som tredørsmodell. For øvrig blir det nesten en nedtur å observere Evoque bakfra når man har sett den skrått forfra; fra den vinkelen blir den noe mer "traust" om man kan bruke det uttrykket.

Land Rover kaller den ikke crossouver, men cross-coupé. Dem om det.

Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover


Gode utslippsverdier

Uansett er dette en forfriskende kreasjon som fører til en foryngelse på kompakt-SUV-fronten. Det er den minste, letteste og mest miljøvennlige Land Rover/Range Rover noensinne. Med forhjulsdrift (for første gang i produsentens historie!) og en sparsommelig dieselmotor skal til og med CO2-utslippet kunne komme ned i under 130 gram per kilometer.

Kompakt, men massiv

Foto: Land Rover Vis mer


Range Rover Evoque er kompakt med sine 435 centimeter i lengden - omtrent som en Ford Focus. Den fremstår imidlertid som ganske massiv og ser ikke direkte liten ut. Dette optiske inntrykkes hjelpes nok frem ved at vindusflatene utgjør en svært begrenset del av bilens høyde - særlig bak. Evoque blir en svært lett Range Rover - fra bare 1,6 tonn, eller 900 kilo mindre enn Range Rover Sport V6 - takket være diverse vektbesparende grep og bruk av materialer som høyresistent stål, aluminium, magnesium og plastkompositter i struktur og karosseri.

Øko-motorisering

Motorene er av en ny generasjon for denne typen bil og det er lavere forbruk som står i fokus. Vi nevnte under 130 g/km - det dreier seg om den mest nøysomme versjonen som vil bli drevet av en ekstra økonomisk versjon av dieselmotoren på 2,2 liter. Den heter eD4, yter 150 hk, skal ha et forbruk på bare 0,49 liter per mil, og skal altså komme "under 130 g/km". 4x4-versjonen kan skilte med 145 g/km.

Standardversjonen av samme dieselmotor heter TD4 og kan vise til samme ytelse men noe høyere forbruk mens en kraftigere variant av samme 2.2-motor, ved navn SD4, tilbyr 190 hk til de som har det mer travelt - og kan betale. Alle dieselversjonene med manuell girkasse har start/stopp-teknologi.

Liten, men sprek bensinmotor

Foto: Land Rover Vis mer


På bensinsiden nevnes en 2.0 Si4-motor, turboladet og med en makseffekt på 240 hester. Denne motoren erstatter tidligere tiders sekssylidrede motorer med tilsvarende ytelser, men mye lavere vekt (40kg mindre) og lavere utslipp.

Alle motorer kan som tilvalg utstyres med sekstrinns automatisk girkasse. Når det gjelder firehjulsdriften, forsynes den av Haldex og de firehjulsdrevne versjonene utstyres med det velkjente Terrain Response-systemet hvor man kan velge innstilling i forhold til kjøreforhold og føre.

Utstyr i bøtter og spann

Utstyrsmessig tilbys Range Rover Evoque i tre nivåer: "Pure", som er innstegsstadiet, "Dynamic", som er den sportslige varianten, med 20-tommers felger i stedet for 19-tommere, og - for de mer luksuriøst anlagte - "Prestige". Selvsagt kommer Evoque med en liste spennende ekstrautstyr som man forventer på dette nivået: Parkeringsassistent for halvautomatisert lukeparkering, blindsoneovervåking, kameraer som overvåker omgivelsene, harddisk-navigasjonssystem, digital og satellitt-TV og DVD-system og underholdningspakke, adaptivt lyssystem (flere lysfunksjoner er "LED"- eller diodebaserte), elektrisk drevet bakluke, og selvsagt premium lydsystem, forsynt av Meridian (825 watt/17 høyttalere).

Som sagt, Range Rover Evoque vises i Paris neste uke og vi regner med at vi bare får se denne tredørsversjonen. Men de som vil ha bakdører behøver bare smøre seg med litt tålmodighet - en femdørsvariant kommer etter hvert.

Bilen kommer i salg sommeren 2011.