Tøffere TT

Audi gjør TT raskere og tøffere med en S.

”S” er bokstaven alle ekstra tungt motoriserte Audier utstyres med. De som er raskere og sportsligere enn standardutgavene, men likevel ikke helt på nivå med RS-modellene, som det gjerne bare eksisterer en av om gangen.

Nok en S

Per i dag har Audi fem S-modeller, kronologisk fra S3 til S8. Nå kommer det altså enda én, og det er minstemann som ligger nærmest rent teknisk. TT bygger nemlig i likhet med A3 på samme plattform som Volkswagen Golf. TT-S, som er det sannsynlige navnet på bilen på bildet, får i stor grad samme motor som S3, nemlig en 2,0-liters turbomotor. TT-S får imidlertid trolig litt flere hestekrefter, 280 er tallet bildeleverandør Automedia opererer med. S3 har til sammenligning 265.

Raskere

Vis mer

Tøffere TT

  1. Store bilder
Vis mer


Når vi i tillegg legger til TTs lavere vekt og det faktum at den kan leveres med dobbeltkløtsjgirkassen S-tronic, får vi trolig en raskere bil som nok vil holde noenlunde følge med både Porsche Cayman/boxster og BMW Z4 3.0si.

Foreløpig toppmodell

Litt rart er det kanskje at man velger å ta utgangspunkt i den minste motoren for å lage en foreløpig toppmodell. Trolig ligger forklaringen i vektproblematikk, men også det faktum at en enda verre utgave, TT-RS, ryktes å være på vei.

Firehjulsdrift

Firehjulsdrift er selvsagt standard og besørges av Haldex. TT-S får i tillegg unike aluminiumsfelger, krommede sidespeil, en noe dypere frontfanger, samt en haug med S-logoer som skal særprege den hittil råeste TT’en.

TT-S kommer både som kupé og kabriolet, men lanseringstidspunktet er litt usikkert. En gang i løpet av neste år er i hvert fall et rimelig konservativt forslag.

  • Store spionbilder finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder