Tøffere Range Rover

I dag er det Ford som eier Range Rover, men når prosjekt L322 ble unnfanget var Range Rover i BMW sitt eie – og det har naturlig nok satt sitt preg på bilen.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Under karosseriet finner vi nemlig motorer og girkasser fra München, og med unntak av tre-literen med bensin er motorutvalget som et speilbilde av hva man finner i X5. Det betyr en dieselmotor med et slagvolum på tre-liter samt den velkjente V8 bensinmotoren med 4,4-liters slagvolum.

Modifiserte motorer

Helt uendret har likevel ikke motorene funnet veien til Range Rover. Luftinntaket er flyttet for å gi rom for å kjøre i dypt vann, samtidig som bunnpannen er formet for å forhindre at vann trenger inn i motoren. I tillegg har alle pakninger blitt oppgradert og lagrene i forbindelse med motorens reimer har blitt forbedret. Et nytt oljesystem med oppgraderte oljepassasjer skal dessuten sikre smøring når Range Rover forserer stigninger på 45 grader eller kjører på tvers av helninger på 35 grader.

Høyere ytelser

Ytelsene på de nye motorene er merkbart høyere enn hva man kjenner fra Range Rover. Dieselmotoren i Range Rover TD6 yter 174 hester og har et maksimalt dreiemoment på 390 Nm ved 2.000 omdreininger i minuttet. Det gir bilen en toppfart på 179 kilometer i timen, mens akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen er unnagjort på 13,6 sekunder. Forbruket er oppgitt til 1,13 liter per mil.

Imponerende tall som ved siden av Range Rover med 4,4-liters V8 likevel blekner. 440 Nm ved 3.600 omdreininger og 282 hester burde holde. Toppfarten er da også 208 kilometer i timen og 0 til 100 går unna på 9,2 sekunder. Forbruket går imidlertid også opp – 1,62 liter per mil fordøyer V8eren ved blandet kjøring.

Torsendifferensial

Begge motoralternativene blir utstyrt med automatgir. To kjøreprogrammer i tillegg til steptronic sørger for valgfrihet. Nyttig ved terrengkjøring er det dessuten at du har mulighet til å bruke steptronic også ved kjøring i lavgir – og at du har muligheten til å skifte mellom høy og lav (og vise versa) i fart.

Ved vanlig kjøring på tørr vei fordeler firehjulsdriftssystemet kreftene mellom for og bakaksel i forholdet 50/50. En torsendifferensial montert på mellomakselen sørger imidlertid for å fordele kreftene trinnløst mellom for å bakaksel etter hvor grepet er det beste.

Over 1,1 millon for V8

Range Rover introduseres i Norge 15 mars. Prisene er ikke klare, men det er helt sikkert at de vil bli noe høyere enn for eksempel BMW sin X5. Dermed kan vi regne med at Range Rover TD6 vil havne i et prisleie om lag 800.000 kroner, mens Range Rover V8 nok vil passere 1,1 million.

  • Her finner du flere nyheter om Land Rover

  • Les våre tester av Land Rover