Tøffere kompakt-SUV fra Jeep

På Detroit-utstillingen overrasket Jeep med å vise en ikke alt for terrengkompetent kompakt-SUV kalt Compass. Når de nå viser frem mer kompetente Patriot blir kanskje entusiastene en smule beroliget.

Vis mer
Vis mer


Og selv om Patriot blir noe dyrere, og kanskje legge seg hakket over biler som Toyota RAV4 og Nissan X-trail, vil den kunne tilby terrengegenskaper i klasse med det vi er vant med fra Jeep.

Mer og mindre kompetent

Patriot vil dele motorutvalg med Compass, og siden bilene er på centimeteren like lange vil det nok også være mange andre felles komponenter. Tvillingbror Compass kommer med firehjulsdrift uten lavgirserie, det samme drivverket er ett av tre muligheter på Patriot.

Den vil i USA kunne leveres med ren forhjulsdrift, men mest interessant er firehjulsdriftssystemet som kommer med en lavgirserie. Dette systemet vil gi klart best fremkommelighet i terrenget, og vil også være en fordel for de som driver med store tilhengere.

Interessant dieselmotor

I første omgang er det snakk om en 2,4-liters firesylindret bensinmotor i Patriot. Den vil kunne leveres med enten femtrinns manuell girkasse eller en trinnløs CVT-automatgirkasse. Det er foreløpig litt uklart om begge girkassene kan leveres til begge firehjulsdriftsystemene i Patriot, men automatalternativet kan sannsynligvis leveres i kombinasjon med det enkleste firehjulsdriftsystemet siden tvillingen Compass dukker opp med denne kombinasjonen.

Før introduksjonen på det europeiske markedet vil sannsynligvis dieselmotoren være på plass, og det er en toliter fra Volkswagen. Pumpedysemotoren med 140 hestekrefter båker litt, men er sterk med et dreiemoment på 320 Nm ved 1.800 o/min.

Sprekere

Vis mer
Vis mer


Compass er sannsynligvis ment å være et prisgunstig alternativ i klassen for kompakte SUVer. Selv om Patriot deler de ytre målene har Jeep løftet bilen litt ved hjelp av sprekere eksteriør og morsomme interiørløsninger. Lyset i bagasjerommet kan for eksempel taes ut av bilen og fungere som lommelykt, og høytalerne i bakdøren kan felles ned slik at omgivelsene kan underholdes av bilens musikkanlegg.

Tøffest eksteriør får utgaven med det råeste firehjuldriftssystemet. Den blir høyere og med store terrenghjul, får beskyttelsesplater under buken, tauekroker foran og bak, og tåkelys.

Alle versjonene er utstyrt med elektronisk antisladdsystem (ESP) og sidekollisjonsputer. Den norske importøren regner med at de første bilene kommer til Norge i begynnelsen av neste år.

Store bilder Jeep Patriot.

  • Her kan du lese om Jeep Compass.