Fronten har fått klare drag av Aston Martin, men også storebror Mondeo Foto: Ford
Fronten har fått klare drag av Aston Martin, men også storebror Mondeo Foto: FordVis mer

Tøffere Ford Fiesta

Det kan se ut som Ford har siktet høyt med den oppdaterte versjonen av Fiesta. I hvert fall ut fra fronten å dømme.

For kort tid siden skrev vi om nye Ford Mondeo, en viktig bil for Ford og en viktig bil for det norske bilmarkedet. Men Ford viser også ny Fiesta i disse dager, eller rettere sagt en fornyet versjon av dagens utgave. Vi snakker altså om en facelift, men en ganske omfattende sådan.

Se nye Mondeo her

Og det er nettopp ansiktsløftningen som er det mest påfallende ved nyheten. For fronten har fått trekk som utvilsomt drar tankene i retning av Aston Martin. Se bare på grillen og frontlyktene. Men ser man nærmere på nye Mondeo, finner man mange av de samme trekkene også der. Resultatet er uansett en bil som i alle fall ser ganske ny og annerledes ut.

Nøkkelen er …nøkkelen

Foruten den visuelle oppdateringen, får den oppdaterte utgaven av Fiesta Fords nyeste multimediasystem, Ford SYNC, som blant annet kan stemmestyres. I tillegg får den et automatisk nødbremssystem for bykjøring, ved navn Active City Stop. Et annet sikkerhetssystem er MyKey som gjør det mulig å programmere bilen slik at det settes begrensninger på toppfart, stereoanleggvolum og deaktivering av øvrige sikkerhetssystemer, dersom du eksempelvis skal låne bort nøkkelen til ferske sjåfører. Nøkkelen består i å besitte nøkkelen, med andre ord.

Foto: Ford
Foto: Ford
Fronten har fått klare drag av Aston Martin, men også storebror Mondeo Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford



Ny bensinturbo

En av de mest gledelige nyhetene er at den nye 1,0-liters bensinturbomotoren får plass også i Fiesta. Dette er en motor vi har kjørt i Focus og B-Max. Den kommer også i nye Mondeo. Basert på våre erfaringer med denne motoren, tipper vi at dette blir en knallmotor i Fiesta som jo er en morsom bil i utgangspunktet.

Ford med oppblåsbare sikkerhetsbelter

Er det sportslig kjøreglede du er ute etter, er det likevel ST-utgaven som blir det ypperste. Denne får 182 hester og klarer 0-100 kilometer i timen på 6,9 sekunder. Dette er omlag det samme som dagens utgave.

Flere under 100 gram

Det kommer også flere andre nye motorer, også på dieselsiden. Gjerrigst blir Econetic-utgaven som nøyer seg med 87 gram CO2. Flere av motorene, både på diesel- og bensinsiden skal holde seg under 100 gram CO2.

Flere detaljer rundt oppdaterte Fiesta kommer i forbindelse med bilutstillingen som åpner i Paris mot slutten av måneden. Nå i første omgang ble den avduket på et Ford-arrangement i Nederland.

Fiesta kommer i salg i år, mens ST-utgaven kommer først neste år.