Tøff sandloppe til Dakar

Ørkenløpet til Dakar får mye presseomtale, og selv om fokuset er på de råeste bilene og motorsyklene får de fleste som stiller til start en dose oppmerksomhet.

Vis mer

Tøff sandloppe til Dakar

  1. Store bilder!
Vis mer
Vis mer


Og det er oppmerksomhet rundt den firehjulsdrevne versjonen av småbilen Panda Fiat ønsker. De to bilene som stiller i tilnærmet standardklassen i Dakar 2007 har fått ordspillnavnet PanDAKAR. Utgangspunktet er en firehjulsdrevet Panda med 1,3-liters dieselmotor som i standardutførelse yter 100 hestekrefter, men som har blitt tunet til å levere 105 hestekrefter på vei fra Portugal til Senegal.

80-talls helter

Bruno Saby og Miki Biasion skal kjøre hver sin PanDAKAR, og for de med rally-hukommelse var disse Lancia-førere på 80-tallet. De som har Dakar-hukommelse husker at Bruno Saby vant Paris-Dakar i 1993. Begge har lang erfaring med ørkenrally, Saby blant annet i Volkswagens Race-Touareg.

Bak PanDAKAR-bilene følger to store Iveco-trucker og en Fiat Sedici med deler og campingutstyr, men det er også mye utstyr på plass i løpsbilene. Hele tre reservehjul, og utstyr som sandstiger, jekker og spader samt 160 liter diesel og vannreserver er presset på plass i den mest moderat motoriserte og minste deltakeren i bilklassen i Dakar 2007.

Starter lørdag

Lørdag 6. januar går startskuddet for Dakar 2007. Løpet starter i Lisboa, og etter 8.696 kilometer passeres målstreken i Senegals hovedstad Dakar femten dager senere.

  • Store bilder av Fiat PanDAKAR finner du her.
  • Her finner du mer Fiat-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder