Tøff ny Land Rover

LRX er en konseptbil som viser spennende designtakter fra den britiske produsenten.

«De luksuriøse, vaniljefargede dørpanelene og taktrekket av semsket aspekt er faktisk laget av brukte, resirkulerte plastflasker»


Denne bilen skal vises første gang i Detroit i januar. Land Rover, som feirer sitt 60-årsjubileum i 2008, vil med denne kompakte tredørsmodellen vise hva slags designfilosofi som vil gjelde i årene som kommer. Den skal også gi en del hint om den teknologiutviklingen produsenten ser for seg, basert på bærekraftighet/miljø og fokus på kvalitet og samtidig trofasthet mot merkets kjerneverdier.

  • Store bilder finner du her.
  • I pressemeldingen fra Land Rover sier Phil Popham, produsentens administrerende direktør: "LRX er på alle måter en Land Rover, men den er samtidig en veldig annerledes Land Rover".

    Crosskupé

    Vis mer

    Tøff ny Land Rover

    1. Store bilder


    Det er visst ikke grenser for hvor mange "nye" biltyper eller -klasser fabrikantene kan komme opp med; her forleden viste vi SAC/SUC-typen som er en kupé-lignende SUV, initiert av SsangYong og oppfulgt og forfinet av BMW.

    LRX er beskrevet som en "cross-coupé"; den har tre dører og en lav og hellende taklinje samtidig som dens nedre del har klare SUV-elementer med et kraftfullt utseende og hjulene plassert ute nær hjørnene. Bilens hovedbeskjed er urban og premium, men den skal også, ifølge den nye designdirektøren Gerry McGovern, være for folk som "ikke har noe i mot å få skitnet til hjulene sine".

    Sjekk hva bilen din er verdt

    Informasjon i sentrum

    Interiøret i konseptbilen har fått i oppgave å demonstrere hvordan en kompakt Land Rover kan være rommelig, praktisk og avansert. Det domineres av brunt skinn og aluminium. Midtkonsollen har fått en ny arkitektur som skal gjenspeile dynamisk sportslighet, og det elektroniske displayet bruker såkalt flytende LCD-grafikk som gir inntrykk av å være tredimensjonalt.

    Det er interessant at instrumentgrafikken presenterer data "lagvis" avhengig av hvor viktig informasjonen er til enhver tid, for at sjåføren skal få maksimalt med relevant informasjon samtidig som han blir distrahert minst mulig.

    Allsidighet

    Vis mer


    Land Rover bruker også "bruksallsidighet" som et sentralt begrep om den nye bilen. Dette innebærer såkalt intelligent utnyttelse av plassen med smarte designløsninger. Her finner vi en ekstra berøringsskjerm for full interaktivitet og kontroll med en iPhone dockingstasjon.

    Den horisontalt delte og elektrisk betjente bakluken har avtagbare og effektjusterbare høyttalere på hver side og en dockingstasjon for iPod. Også en kjøleboks og flaskekjøler som kan festes på nedre del av bakluken.

    Bærekraft

    Selv om ikke LRX presenteres som et miljøkonsept er selvsagt miljøtenkning et viktig element bak utviklingen av bilen. Strukturen er utviklet for å være vektbeparende og glass i sidevinduer og tak er utskiftet med polykarbon. Planter er brukt for å farge skinnmaterialene.

    De luksuriøse, vaniljefargede dørpanelene og taktrekket av semsket aspekt er faktisk laget av brukte, resirkulerte plastflasker. Ellers nevnes spesielt at "bærekraftige" teknologier har vært benyttet - flere detaljer vil følge på et senere tidspunkt.

    Fremtiden er snart

    Informasjon om drivlinjer (motorer og transmisjon) foreligger ikke. Disse vil bli offentliggjort på Detroit-utstillingen i januar 2008. Det indikeres imidlertid at bilen benytter intelligent motorstyring og andre teknologier som først ble vist på Land_e concept i 2006. LRX er en ren konseptbil, men gir ganske sikkert en pekepinn om hva slags designspråk og teknologiske løsninger man vil finne på en kompakt "by-jeep" fra merket i overskuelig fremtid. Tør vi gjette på 2010?

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Land Rover-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder