Tøff Materia fra Daihatsu

Flerbruksbilen D-Compact Wagon ble lansert med brask og bram som konseptbil på Geneve-utstillingen i mars i år. Under fire meter lang, men med utstråling som en panserbil. Nå heter den Materia, og det kan se ut som om den går rett i produksjon.

Vis mer

Tøff Materia fra Daihatsu

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Materia er det nye og offisielle navnet på den meget spesielle familiebilen fra Daihatsu. De ivrigste kan ha fått den med seg fra Geneve-messen, da den het D-Compact Wagon. Det ble presentert som en studie på en familiebil i superkompaktform.

Med 4x4 til Norge

Daihatsu har nå lagt ut melding om at bilen presenteres produksjonsklar på Paris-messen senere denne måneden.

- Ja, jeg kan bekrefte at bilen kommer, og med lansering tidlig i 2007, sier infosjef Karl Fredrik Bø hos Daihatsu-importøren. Han tar forbehold om at han ikke vet hva bilen vil koste ennå. Men den kommer jo med firehjulstrekk, og passer utmerket inn i vår produktfilosofi, sier Bø.

Ny 1.500-motor

Og skal vi tolke det ene bildet som ligger sammen med meldingen, så går bilen mer eller mindre uendret over fra konsept til produksjon, i hvert fall utvendig design. Bildet som er lagt ut er nemlig identisk med konseptbilen, bare med endret nummerskiltdekor. Der hvor det før sto D-Consept Wagon, står det nå Materia.

Et av høydepunktene Daihatsu trekker fram, er den nyutviklede 1.500-kubikks bensinmotoren med både høy effekt og moment. Skal vi tro at det er den samme som i konseptutgaven, så yter den 105 hester og gir 140 newtonmeter dreiemoment. Det bør absolutt være akseptabelt for en bil som veier under 1.110 kilo kjøreklar.

Stutt som en Yaris

Men det er likevel linjene og størrelsen som er det viktige ved denne bilen. Den høye stutte snuten og det generelt svært kompakte uttrykket bilen får med sine kantede linjer, gir assosiasjoner til både varebiler, pengetransporter og gangsterbiler fra 30-tallet. Og litt Skoda Roomster.
Og alt dette kommer, fortsatt med forbehold om at målene fra konseptbilene er beholdt, inn på en total lengde på bare 380 centimeter. Det er bare fem centimeter lenger enn en Toyota Yaris - og likevel omtales den i forsiktige vendinger altså som en familiebil.

Inspirert av Scion xB?

Når Daihatsu driver familieflørt, tror vi egentlig det mest skyldes at bilen skal være usedvanlig fleksibel inni, og dermed kan tilpasses en rekke behov. Langt bedre i vår kant av verden passer den nok til aktiv ungdom - noe Toyota allerede har funnet ut med sitt ungdomsmerke Scion i USA. For sjekk vår link til artikkelen om Scion xB fra 2003 og fortell oss at ikke det er åpenbart hvor Daihatsu har funnet inspirasjonen.

Store bilder

Her finner du mer Daihatsu-stoff:

  • Tester
  • Nyheter