Volkswagen dominerer fortsatt sammen med Toyota
Volkswagen dominerer fortsatt sammen med ToyotaVis mer

To store dominerer

Ingen klarer foreløpig å utfordre Toyota og Volkswagen. Men elbilene fortsetter sin fremmarsj.

Med en markedsandel på henholdsvis 14,4 og 13,0 prosent er Volkswagen og Toyota de klart mest populære bilmerkene på det norske nybilmarkedet. I absolutte tall har Volkswagen så langt i år solgt 8.388 biler, mens Toyota har solgt 7.559. Nærmeste utfordrer, Volvo på tredjeplass, har til sammenligning solgt 4.865 biler ved utgangen av mai måned, i følge tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Seks av de ti mest solgte modellene kommer fra enten Volkswagen eller Toyota, og de er likt fordelt mellom de to. Volkswagen er imidlertid totalt sett størst. Det har de stort sett vært den siste tiden, bortsett fra etter mars måned da Toyota yppet seg og faktisk gikk forbi Volkswagen i antall registrerte nybiler.

Populær premium

Norges mest solgte bilmerker
1. Volkswagen
2. Toyota
3. Volvo
4. Ford
5. Audi
6. BMW
7. Nissan
8. Skoda
9. Peugeot
10. Hyundai
Listen gjelder sammenlagt for årets fem første måneder


Etter Volkswagen og Toyota, er det Volvo på tredjeplass og Ford på fjerdeplass som gjør det best. Videre følger Audi som nummer fem og BMW som nummer seks. Disse tallene viser at premiumbilene selger godt i Norge. Spesielt Volvos tredjeplass er imponerende, selv om dette også skyldes salg av relativt rimelige modeller.

Golf, Avensis og Focus

Ser vi på enkeltmodellene, er det fortsatt én modell som klart dominerer. Golf er den store forskjellen på Volkswagen og Toyota, og fortsatt Norges klart mest solgte bilmodell. Toyota Avensis følger opp på andreplass og Ford Focus på tredje. At smått aldrende Volkswagen Tiguan ligger på en fjerdeplass, er imponerende.

TEST: Fornyet Avensis

Videre nedover listen er det mange gjengangere gjennom flere år. Toyota Yaris ligger på en relativt sterk syvendeplass. Småbiler selger vanligvis ikke så godt i Norge. Ellers er det også verdt å bemerke at Volvo V50, en modell som synger på aller siste verset, fortsatt holder en 12.-plass.

Snart kommer elektrisk Volkswagen Golf

Selger bra

Norges mest solgte bilmodeller
1. Volkswagen Golf
2. Toyota Avensis
3. Ford Focus
4. Volkswagen Tiguan
5. Volkswagen Passat
6.Volvo V70
7. Toyota Yaris
8. Nissan Qashqai
9. Toyota Auris
10. Skoda Octavia
11. Volvo V60
12. Volvo V50
13. Mitsubishi ASX
14. Ford Mondeo
15. BMW X3
Listen gjelder sammenlagt for årets fem første måneder


Det totale bilsalget i mai er ned med tre prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Totalt ble det registrert 12.612 nye personbiler i årets mai-måned. Sammenlignet med gjennomsnittet for de ti siste årene er det uansett høyt trykk i salget. Mai 2012 ligger snaut 29 prosent over snittet for mai-måneder i denne perioden.

CO2-tall fortsatt synkende

Gjennomsnittlig CO2-utslipp er nå nede i under 130 gram. Mer presist er snittet for nyregistrerte biler i mai 129 gram per kilometer. Det er 5 gram lavere enn samme måned i fjor, og denne reduksjonen er en del av en langvarig trend. Interessant nok er snittet for bensinbiler alene 131 gram, mens tilsvarende tall for dieselbilene er 132. Det er elbilene som sørger for at snittet blir mindre enn begge disse tallene.

Elbilsalget nesten doblet

Nissan Leaf er den mest solgte elbilen, på en 16.-plass totalt Vis mer


Elbilene utgjorde i mai 2,4 prosent av personbilsalget. Totalt ble det registrert 304 elbiler. Det er omtrent dette nivået det har ligget på i 2012, men sammenlignet med samme tid i fjor, er det en oppgang på om lag 90 prosent. Elbilsalget er med andre ord kraftig voksende, noe som jo også har vært ventet med introduksjonen av nye modeller.

Vi har testet den beste og mest populære elbilen.

Diesel taper

Det er for øvrig verdt å merke seg at tendensene til at den svært høye dieselandelen er på vei tilbake, videreføres i mai. Faktisk finner man en nedgang på 10 prosentpoeng sammenlignet med mai i 2011, fra 77,1 til 67,1 prosent. Totalt hittil i år ligger dieselandelen på 68,2 prosent, mot 74,1 i 2011 på samme tid.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken