STORKONTROLL: Statens vegvesen hadde denne uka storkontroll av tungtransport på Østlandet. Kjøretøyet som her kontrolleres, har ikke noe med de mange kjøreforbudene og anmeldelsene å gjøre. Foto: Jacques Hvistendahl
STORKONTROLL: Statens vegvesen hadde denne uka storkontroll av tungtransport på Østlandet. Kjøretøyet som her kontrolleres, har ikke noe med de mange kjøreforbudene og anmeldelsene å gjøre. Foto: Jacques HvistendahlVis mer

Statens vegvesen til storaksjon:

To sjåfører hadde hvilt i én av 30 timer på veien

25 prosent av kontrollerte kjøretøy fikk kjøreforbud i Vegvesenets storkontroll. 29 førere ble anmeldt, da det ble skrevet ut totalt 148 mangellapper.

– Selv om de aller fleste har alt i orden er vi likevel litt skuffet over resultatene. Vi har avdekket en del grove forhold som vi helst skulle vært foruten, sier fagleder for utekontroll i Hedmark, Geir Thomas Finstad i en pressemelding fra Statens vegvesen.

I fjor fratok Vegvesenet 63 verksteder retten til å foreta EU-godkjenninger av kjøretøy. Deriblant mistet et stort Bertel O. Steen-verksted godkjenningen.

Finstad får støtte fra sin kollega Øyvind Grotterød, i Østfold.

– Vi skulle gjerne sett at antallet kjøreforbud og anmeldelser var lavere, men jeg vil likevel si at tilstanden på kjøretøyene er betydelig bedre enn den var for ti til femten år siden, poengterer han.

Målrettede kontroller

Statens vegvesen har fra søndag ettermiddag hatt storkontroll på de største grenseovergangene på Østlandet. 1.304 tungbiler har blitt ekstra nøye sjekket.

– MYE SLURV: Fagleder Øyvind Grotterud ved Vegvesenets kontrollstasjon på Svinesund er bekymret over lastsikringen til flere av vogntogene. Foto: Jacque Hvistendahl Vis mer

Dette har pågått på overgangene i Østby og Magnor i Hedmark og på Ørje og Svinesund i Østfold. Langt flere enn de 1.304 som ble stoppet for grundig kontroll har vært innom kontrollplassene.

– Kontrollørene våre lukter, lytter og ser på de kjøretøyene som passerer over vekta vår. Hvis alt virker å være i orden blir de vinket videre. Vi forsøker å målrette kontrollene våre, slik at vi ikke bruker tid på dem som har alt i orden, sier Grotterød.

Dårlig sikt og lastsikring

Over 200 av kjøreforbudene kom som følge av dårlig lastsikring og dårlig sikt.

– 105 førere fikk pålegg om å bedre sikten fra førerplassen før de fikk kjøre videre. Mange av disse har satt inn hyller og skjermer på dashbordet som minsker sikten. Andre har hengt opp vimpler, dukker eller andre ornamenter i frontruta. For mye slikt er ikke tillatt og må fjernes før videre kjøring, sier Geir Thomas Finstad.

98 førere fikk dessuten pålegg om å sikre lasten sin bedre før de fikk kjøre fra kontrollplassen.

– Vi ser dessverre at for mange slurver når de skal sikre last. Paller med fliser, jernrør, kunstgressmatter, rødvin, flatskjermer og alt annet må sikres godt. Hvis ikke kan de i verste fall føre til alvorlige ulykker langs vegene. Plastdukene som skjermer lasten på mange vogntog holder ikke som lastsikring. De spjærer som ingenting hvis lasten seiler avgårde, forklarer Grotterød.

LAST FALT UT: Da denne lastebilen ble tatt til side for kontroll av lasten, falt flere av kunstgressbane-rullene ut. . Foto: Jacque Hvistendahl Vis mer

Grove brudd på kjøre- og hviletidsreglene

29 førere ble anmeldt i løpet av uka kontrollene har pågått. 18 av dem kom som følge av grove brudd på kjøre- og hviletidsreglene.

– På Østby stoppet vi blant annet et vogntog med to førere som til sammen hadde hvilt én time i løpet av de siste 30 timene. Begge mistet førerretten i Norge. En annen fører hadde kjørt fra Tyskland til Svinesund uten sjåførkortet som skal registrere kjøre- og hviletiden. Han fikk 15.000 kroner i forelegg, forteller Finstad.

LES OGSÅ:
Nå får Golf en seriøs konkurrent
Her kommer de nye fotoboksene
Ønsker endring i bilavgiftene