Vis mer

To nye fra BMW

Skal vi kalle dem bil eller motorsykkel?

Tenk deg en BMW med 6-sylindre i rekke, et slagvolum på 1.649 ccm, og 160 hestekrefter. Det er nærliggende å tro man snakker om en sprek småbil, men nei da. Dette er BMW sine to nye motorsykler, K1600 GT og K1600 GTL.

Se video lenger ned.

6 sylindre på en sykkel?

I fjor høst viste BMW frem sin Concept 6, som ga de første signalene om at det var en ny 6-sylindret rekkemaskin på vei. I ettertid er den blitt mye omtalt, og her er altså resultatet. Fordelen med en rekkemotor på en motorsykkel er nær sagt selvskreven, så lenge man nesten sitter overskrevs på motoren mesteparten av tiden. At en rekkesekser i tillegg faller en BMW-entusiast naturlig til hjertet, kommer heller ikke som en bombe.

Slankekrigen

Et viktig tema for BMW har vært slanking. Motoren er med sine 55,5 cm den smaleste sekseren noensinne, uansett produsent, og vekten er holdt nede på respektable 102,6 kg, hvilket i følge BMW er den letteste rekkesekseren som finnes i klassen motorer over 1000 ccm. Når resten av syklene er lette konstruksjoner i tillegg, så er vekten på K1600 GT 319 kg, og GTL veier 348 kg.

Les om andre spesielle motorsykler

Bilteknisk utstyr

Å kjøpe sykkel i dag minner mye om å kjøpe bil. Her har du drive-by-wire, eller ride-by-wire, som BMW kaller det. Dette handler om at vaiere er kuttet til fordel for ledninger, så her er gasshendelen elektronisk. For å gjøre sykkelen mer kjørbar under spesielle forhold har du tre forskjellige settinger å velge blant. Rain, Road, eller Dynamic. I tillegg får du DTC (Dynamic Traction Control), et slags antispinnkontroll i tillegg.


Mye er integrert

Begge syklene er tursykler i det øvre segmentet, og det skal heller ikke stå på utstyret. Derfor er nødvendigheter som navigasjon blant utstyret du kan hente fra utstyrslista. Da slipper du unna de ettermonterte greiene som du må hekte av for at de ikke skal bli stjålet, og som nedverdiger en ellers så vakker sykkel. En sykkel som dette er også laget for å ta godt vare på passasjeren. Det viser seg blant annet i et sete hvor det ikke finnes begrensninger i forhold til førerplassen.

Trygg og sikker MC-handel? Kjøp nytt!

GT eller GTL?

Forskjellen på K1600GT og K1600GTL ligger rett og slett i oppsettet. GT er satt opp med en sittestilling som er mer fremoverlent, og myntet på en litt mer aktiv kjørestil. På en GTL sitter du mer oppreist og avslappet, og har i grunnen posisjonert deg for en skikkelig langtur. Da skal vi heller ikke glemme at syklene er utstyrt med elektronisk justering av chassiset. Det kan være greit å ha, for eksempel dersom du laster sykkelen til grensen.

Vis mer


Drømmeturens bekvemmeligheter

Skulle du virkelig ha lagt ut på de store langturene, så kommer du helt sikkert til å bli glad for alt ekstrautstyret. Da tenker jeg på den nevnte navigasjonen, men hva med automatisk høydejusterbart hovedlys, integrert iDrive tilsvarende på bilene, en TFT-skjerm, foruten tilkobling til iPhone, MP3-spiller, blåtann, eller dersom du reiser til USA; satelittradio. Så gjenstår bare det elementære, nemlig prisen. Det er en glede å kunne melde at denne foreløpig ikke er tilgjengelig. Da kan vi fortsatt drømme inntil videre.