<b>VARM MOTOREN:</b> Å forvarme motoren sparer både miljøet og bilen for slitasje.  Foto: SHUTTERSTOCK/NTB SCANPIX
VARM MOTOREN: Å forvarme motoren sparer både miljøet og bilen for slitasje. Foto: SHUTTERSTOCK/NTB SCANPIXVis mer

To grunner til å bruke motorvarmer

Bruk av motorvarmer forurenser mindre enn kaldstart, ifølge ny rapport. Og den kan skåne motoren på bilen.

Statens väg- og transportforskningsinstitut (VTI) i Svergie kommer nå med en ny rapport som understreker at det er smart å bruke motorvarmer for å redusere lokale utslipp.

LES OGSÅ: Dette er de beste og dårligste startkablene

Bruk motorvarmer

For å oppnå større energieffektivisering i transportsektoren råder nå VTI bileierne å benytte seg av varmeapparatet før de starter motoren.

Ved å forvarme motoren vil du redusere friksjonen, som igjen vil redusere det ekstra behovet for drivstoff som oppstår ved kaldstart, som bilen trenger for å bli varm og effektiv.

Det er riktig nok ikke første gangen dette er oppe til diskusjon. Blant annet NAF har før vært ute og sagt at en kaldstart sliter motoren tilsvarende 50 mil kjøring.

- Effektiviteten avhenger av perspektivet man velger å studere. I samfunnsøkonomisk perspektiv er det mer lønnsomt å bruke varmeapparatet, sammenlignet med privat sektor, forteller Annelie Carlson som er forsker ved VTI.

STEM

Bruker du motorvarmer på de kalde dagene? (Avsluttet)
Ja(78%) 2096
Nei(18%) 472
Hvis jeg husker det(5%) 122
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


LES OGSÅ: Slik får du egen kupevarmer

Ikke energieffektivt, men sunt for miljøet og bilen

I Sverige og Norden generelt er det relativt lavt utslipp på elektrisitetsproduksjonen, så å forvarme motoren er gunstigere, alt tatt i betraktning.

- Resultatet av undersøkelsen gir et godt innblikk i bruk av motorvarmer over tid, for ulike steder og geografiske regioner, og gir svar på hvor mye utslipp og drivstoffbruk som kan reduseres på regionalt og nasjonalt nivå hvis varmeapparatet brukes sier Carlson.

Det som er viktig å tenke på er når det er nødvendig å benytte seg av motorvarmeren. Det er kun på de kaldeste dagene den gjør nytten sin, samtidig som at det er avhengig av hvor lenge du har planer om å stå parkert, og hvilken miljøklasse bilen er i.

Reduserer med 15 prosent

Noen år tilbake ble det på et testsenter i Tiiliä i Finland gjort omfattende tester på miljøeffektene ved å bruke motorvarmer i kaldt vær. Testene ble gjort på vegne av DEFA WarmUp med en bensindreven Volkswagen Golf 1.6.

LES OGSÅ: Flyvende isflak og snø på bilene er livsfarlig

Testen viste at elektrisk forvarming av motoren reduserte CO2-utslippet med hele 15 prosent. Videre reduserte da forvarmingen nitrogenoksidutslippet med 53 prosent, karbonmonoksidutslippet med 57 prosent og hydrokarbonutslippet med 65 prosent.

Dette var riktignok en test utført før VW-skandalen blusset opp i 2015.