Titusener å spare i Sverige

Det siste året har stadig flere nordmenn valgt å kjøpe nye biler i Danmark. Nå viser det seg at vårt nærmeste naboland er et minst like interessant alternativ.

Audi A6 1.9 TDI Avant
Pris i Norge: 423.400
Pris i Sverige: 350.722
Differanse: 72.678 Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Drøye 423.000 kroner. Det blir sluttsummen for en Audi A6 1.9 TDI Avant når frakt og leveringsomkostninger er betalt. I Norge, vel å merke. Velger du å kjøpe den samme bilen i Sverige, slipper du unna med snaue 351.000 norske kroner, inkludert alle norske avgifter. Du får med andre ord et prisavslag på mer enn 73.000 kroner, eller 17 prosent.

Mellom 7 og 23 prosent

Dette eksempelet er ikke enestående. Bransjebladet Bilnytt har hentet inn priser på en lang rekke bilmodeller i Sverige og avdekker overraskende store prisforskjeller. Undersøkelsen viser at det lønner seg å handle bil i Sverige uansett hvilken modell man er ute etter. "Svenskerabatten" ligger mellom 7 og 23 prosent.

Rom for pruting

Hovedårsaken til at det for tiden er så lønnsomt for Ola å handle bil hos söta bror, er den sterke norske kronen. Nordmenn betaler for tiden omkring 80 øre for 1 svensk krone. Men den norske kronens sterke stilling er ikke eneste årsak.

- I Sverige har de ikke nettopriser. Det gis alltid rabatt. På bilene vi undersøkte, ble vi umiddelbart tilbudt mellom 2 og 7 prosent, sier Per Morten Merg, redaktør i Bilnytt. Han mener de norske bilimportørene bevilger seg større marginer enn sine svenske motstykker.

Positive svensker

Saab 9-3 1.8 T Linear
Pris i Norge: 340.900
Pris i Sverige: 300.761
Differanse: 40.138 Vis mer

En del nordmenn som har forsøkt å handle bil i Danmark har møtt motlyst hos danske bilforhandlere. Dette skal ifølge Merg ikke være noe problem i Sverige.

- Så godt som alle de svenske forhandlerne Bilnytt har vært i kontakt med er positive til norske kunder, sier han.

Problemer for bilimportørene

Bruktbilimporten har i løpet av de siste året nådd nye høyder. I tillegg har mange valgt å handle nye biler i Danmark. De lave svenske prisene vil åpenbart også tiltrekke seg mange nordmenn, i hvert fall så lenge dagens valutasituasjon består.

Det faktum at stadig flere nordmenn velger å bli sin egen bilimportør kan få mange konsekvenser. Blant annet er det liten tvil om at norske bilimportører kan få problemer. Men det som kanskje er mer interessant for norske forbrukere, er at denne trenden er i ferd med å påvirke bruktbilprisene her i landet.

Lavere bruktpriser

La oss bruke en Audi A6 1.9 TDI Avant som eksempel og la oss tenke oss at Ola kjøpte denne i november i fjor. Ola ga 420.000 kroner for bilen. Nå ønsker Ola å selge bilen. Han synes 70.000 kroner i tap er mye, men velger likevel å la den gå for 350.000 kroner hvis han finner en kjøper raskt.

Ola vil da få flere problemer. For det første vil du, som er en velinformert kjøper, være klar over at du kan få en splitter ny bil for samme pris i Sverige. Du bruker selvsagt dette som argument for å få ned prisen ytterligere.

Omregistreringsavgiften

Det andre problemet, sett fra Olas synspunkt, er den statlige omregistreringsavgiften. Denne må betales når en "norsk" bil skifter eier. Omregistreringsavgiften varierer mellom 1.315 og 18.777 kroner og vil for den aktuelle Audiens vedkommende komme på over 11.000 kroner. Den reelle prisen blir dermed 361.000 kroner. Dermed blir prisen faktisk høyere enn den du måtte ha betalt for en helt ny bil i Sverige. Også omregistreringsavgiften er selvsagt et argument du bruker mot Ola.

Spiraleffekt

Suzuki Liana 1.6 4WD
Pris i Norge: 237.800
Pris i Sverige: 193.257
Differanse: 44.543 Vis mer

Etter hvert som stadig flere henter biler i utlandet vil det oppstå et nytt problem for Ola og de andre som har kjøpt bilen sin i Norge. "Svenskebilene" vil nemlig etter hvert havne på det norske bruktbilmarkedet. Fordi disse bilene kostet langt mindre i innkjøp, vil eierne sannsynligvis akseptere en relativt lav pris også når de skal selge. Dette vil medvirke til en generell prisreduksjon på bruktbiler.

Følg med

Dette er selvsagt fint for bruktbilkjøperne, men svært negativt for de som har kjøpt ny bil i Norge. Dette kan igjen føre til en generell skepsis mot å kjøpe ny bil i Norge, noe som i sin tur leder til økt privatimport, og så videre og så videre.

Det er ikke sikkert vi får rett i våre antakelser. Vi vil likevel råde deg til å ha vår teori i bakhodet neste gang du skal kjøpe bil. Kanskje du skal ta deg en tur til Sverige?

Her finner du både norske og svenske priser på ti utvalgte bilmodeller.

Relaterte artikler:

  • Bli din egen bilimportør
  • Deilig å kjøpe Toyota i Danmark
  • Bruktimport-kalkulator
  • Omregistreringsavgift
  • Bruksfradraget uendret
  • Bruktimportørenes favoritter
  • Flere henter bil i utlandet