Foto: Cato Steinsvåg
Foto: Cato SteinsvågVis mer

Tips for sikker vinterkjøring

Snø og is byr hver vinter på utfordringer for norske bilister. Ikke alle er like glad i å kjøre på glatta. Her er noen gode råd.

Etter at den første ulykkestoppen har gitt seg i etterkant av det første skikkelige snøfallet i de store byene, pleier folk stort sett å venne seg til de nye kjøreforholdene. Men mange føler seg usikre når veigrepet reduserer såpass dramatisk som det ofte gjør på vinteren. Både det å miste kontrollen over kjøretøyet på veien og det å bli stående fast skremmer kanskje. Vi oppsummerer noen triks som gir deg best mulig forutsetninger for å takle vanskelighetene.

1. Sjekk dekkene

Dekkene er din eneste kontaktflate mot veien og er dermed av avgjørende betydning for bilens oppførsel. Det høres kanskje ut som en selvfølge, men faktum er at mange kjører rundt med gamle og slitte dekk, kanskje uten å være klar over faren dette innebærer. Det første tipset blir dermed å kontrollere at dekkene dine er i forsvarlig stand. Minimum tillatt mønsterdybde er 3 millimeter, men dekkets egenskaper forverres før det er så slitt. De fleste anbefaler at du holder deg på øvre siden av 5 millimeter.

Om du bruker piggfrie dekk eller piggdekk, er ikke av like stor betydning. Nye piggfrie dekk er i seg selv gode nok til å takle alle normale føreforhold man støter på i Norge.

Vis mer


Et viktig poeng er uansett å sørge for at lufttrykket i dekkene er passe. Anbefalt trykk finner du som regel på en klistrelapp innenfor tanklokket eller i karmen til førerdøren, eventuelt i instruksjonsboken til bilen din.

2. Sjekk bilen

Det er også viktig at du sjekker at bilen er i forsvarlig stand. Også komponenter som støtdempere, fjærer og bremser er av stor betydning på vinterføre. Hvis bilen din eksempelvis har ujevn bremsevirkning, vil det gi ekle egenskaper spesielt på glatt føre. Dersom du kjører en eldre bil, eller en varebil, bør du også sjekke om bilen din har ABS-bremser og eventuelt ESP, elektronisk antiskrens.

3. Gjør deg kjent med bilen

De elektroniske systemene nevnt overfor, ABS og ESP, er av stor betydning i en kritisk situasjon. ABS sørger som kjent for at du ikke blokkerer hjulene under bremsing og ESP jobber for å holde bilen på rett kjøl når den ellers ville skrenset. I begge tilfeller gjelder det å la systemene jobbe når det er nødvendig. Har du ABS er det viktig å trykke inn bremsen med full kraft og la elektronikken dosere bremsekraften. Har du ESP er det i en kritisk situasjon viktig å ikke være redd for å styre og bremse på en måte som vanligvis ville brakt bilen ut av kontroll. Det betyr ikke at du alltid kan stole på at ESP-systemet henter deg inn og dermed øke farten. Da reduserer sikkerhetsmarginene betydelig. ESP kan ikke hjelpe deg hvis du rett og slett har kjørt for fort.

Vis mer


Her er det smart å gjøre seg kjent med hvordan systemene fungerer. Finn et område som er egnet for dette og hvor du ikke utsetter deg selv eller andre for risiko.

Når det gjelder fremkommelighet, er ESP og eventuelt antispinn også av stor betydning. Da vil elektronikken jobbe for at du ikke får for store mengder hjulspinn. I de fleste tilfeller vil dette hjelpe føreren til å komme seg bedre frem, og stabiliteten i bilen ivaretas dessuten samtidig. I enkelte tilfeller, spesielt i lave hastigheter på løst underlag, kan det imidlertid være en fordel å skru av de elektroniske systemene. Også dette bør du gjøre deg kjent med.

Hvorvidt bilen din trekker på fremhjulene eller bakhjulene, eller alle fire, er også av betydning for hvordan du skal behandle den, spesielt hvis du ikke har ESP.

4. Gjør deg kjent med føret

Mange kjører i vei uten å bry seg så mye om føreforholdene. Da kan man fort få seg en overraskelse i en sving eller når du må bremse. Det er derfor viktig at man er var for skiftende føreforhold. Ta små bremseprøver og forsøk å kjenne etter hvordan bilen oppfører seg når du svinger. En oppmerksom fører vil kunne legge merke til at det er glatt lenge før han/hun kommer i vanskeligheter på grunn av det.

5. Pass opp for slaps

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


I tillegg til is som i blant kan være vanskelig å oppdage, er slapseføre noe av det vanskeligste å håndtere. Sørpe og slaps gjør nemlig at du ikke får skikkelig kontakt med underlaget og du kan oppleve å plane på samme måte som under vannplaning. Forskjellen er at slapsplaning oppstår mye lettere og ved mye lavere hastigheter.

Sørg derfor for å holde deg unna deler av veibanen som er dekket med løs slaps. Dersom det er dårlig brøytet, hold hjulene i hjulsporene som eventuelt er kjørt opp av trafikken og senk farten. Vær svært forsiktig med å krysse disse hjulsporene, eksempelvis i forbindelse med en forbikjøring. Da er det veldig fort gjort å miste styringen.

6. Pass opp for faste hjulspor

Dersom underlaget har vært løst og ujevn for så å fryse på, får man ofte dype, fastfrosne hjulspor. Så lenge du holder deg nedi eller utenfor disse sporene, går det som regel greit, men dersom du kjører på tvers av dem, er det stor fare for at dekkene sklir på kanten og at bilen dermed får sleng. Mange har opplevd at bilen tilsynelatende av seg selv plutselig styrer ut i grøfta på grunn av dype, faste hjulspor. Ofte kan disse være dekket av snø slik at man ikke ser med. Sørg derfor for at du velger riktig spor i veibanen og at du kan styre fritt. Senk farten dersom dette ikke er mulig.

7. Utstyr til hjelp dersom du står fast

Vis mer


Mange opplever før eller siden å stå fast. Enten det er i en bakke eller i dyp snø på en parkeringsplass, finnes det utstyr det kan være greit å ha med. En liten spade kan løse mye dersom det er store mengder snø i veien. Kjettinger eller lignende er det beste om det rett og slett bare er skikkelig glatt, men pass på at du legger kjettingene på riktig, ellers kan bilens skades. I verste fall kan også gulvmatter og lignende brukes til å legge under hjulene, dersom du har prøvd alt annet. Dersom du vet at du skal til steder hvor det er vanskelige kjøreforhold, er det uansett lurt å ta med slepetau.

8. Nok drivstoff og varme klær

Skal du til fjells hvor det langt mellom mennesker og vanskelige forhold, bør du sørge for at du har nok drivstoff til å stå på tomgang i flere timer. Under uvær kan veier stenges og bilister overlates til seg selv. Da blir det fort kaldt om du ikke kan ha motoren i gang. Varme klær, pledd og litt proviant kan også anbefales.

9. Tilpass farten og bruk vettet

Vis mer


Selv om man føler alle rådene overfor, er det til syvende og sist føreren som er den viktigste faktoren. Bruk derfor fornuften og tilpass kjøringen etter forholdene. Bremsestrekningen kan flerdobles på glatt underlag. Tilpasse farten etter dette og vær oppmerksom på uforutsette hendelser.