Ved nyttår trår det nye førerkort-direktivet i kraft. Dette medfører blant annet fordyrende ekstra kjøretimer for å ta "hengerlappen". Men er du rask, kan du spare noen tusenlapper. Foto: OPEL
Ved nyttår trår det nye førerkort-direktivet i kraft. Dette medfører blant annet fordyrende ekstra kjøretimer for å ta "hengerlappen". Men er du rask, kan du spare noen tusenlapper. Foto: OPELVis mer

Tilhengerlappen blir dyrere

EUs nye regler for førerkort til Norge i januar neste år.

19. januar 2013 trer – hold deg fast – forskrift om endring i forskrift om førerkort i kraft. Dette er en forskrift som følger opp EUs førerkortdirektiv, som innføres i Norge samme dato. Endringen innebærer blant annet at du må bytte ut førerkortet ditt, men får altså også konsekvenser for de som vil ta "tilhengerlappen".

Det nye regelverket fører blant annet til at de som vil ta denne lappen må ut med en betydelig merutgift i forhold til hva tilfellet er i dag.

Det innføres nemlig et større antall obligatoriske kjøretimer, noe som naturligvis medfører høyere kostnader.

Du kan unngå ekstrautgiftene

Det finnes imidlertid fortsatt en måte å unngå disse ekstrautgiftene på. Det er tilstrekkelig at du tar de obligatoriske kursene før den 18. januar 2013, og deretter at du kjører opp innen 1. juni. I så fall gjelder nemlig fortsatt de gamle reglene og du slipper å ta ytterligere, fordyrende kjøretimer. Kursene som må tas innen den 18. er teori, lastsikringskurs og en praktisk kjøretime.

Når disse er gjennomført, behøver du altså ikke betale i dyre dommer for de obligatoriske ekstratimene så lenge du passer på å ha kjørt opp før fristen - innen utgangen av mai.

Hovedregelen i dag

Selv om du skaffer deg hengerlappen - forhåpentligvis uten å måtte punge ut med masse ekstra, har du ikke lov til å laste hengeren på uforsvarlig vis. Foto: HALLGEIR RAKNERUD/KNA Vis mer


På vegvesens hjemmesider står det at hovedregelen for bilførerkort er at du må avlegge egen tilhengerprøve og få påført bokstav E i førerkortklassen (BE, C1E, CE, D1E eller DE) hvis du skal trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg.

Dette gjelder ikke for klasse B dersom du dekkes av «campingvogn-regelen». Denne gjør at man i praksis kan trekke henger med vekt inntil bilens egenvekt med fører, men totalvekten på vogntoget må ikke overskride 3,5 tonn.

Fire aktuelle klasser

Etter at førerkortforskriften er endret i tråd med EUs tredje førerkortdirektiv, kan fire førerkortklasser være aktuelle når man vil trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg etter bil i klasse B.

Disse klassene ser slik ut:

  • Klasse B: Samlet tillatt totalvekt for bil pluss for tilhenger må ikke overskride 3.500 kg. Maksimal tillatt totalvekt for tilhenger vil være 3.500 kg minus bilens tillatte totalvekt. Man har fjernet tidligere krav om at tilhengerens tillatte totalvekt ikke må overskride bilens egenvekt med fører (75 kg). Vektforholdet mellom bil og tilhenger løses gjennom krav til bilens tillatte hengervekt og tillatte vogntogvekt.

  • Klasse B kode 96 Samlet tillatt totalvekt for bil + for tilhenger, ligger i området 3.501 - 4.250 kg. Kode 96 oppnås etter gjennomført obligatorisk opplæring på 7 timer, og uten noen førerprøve.

  • Klasse BE
    Samlet tillatt totalvekt for bil + for tilhenger, ligger i området 4.251 - 7.000 kg. Er nødvendig for trekking av tilhenger som ikke er lovlig med klasse B eller klasse B kode 96, men samtidig må tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskride 3.500 kg. Klasse BE fås etter obligatorisk opplæring og bestått praktisk førerprøve.

  • Klasse C1E
    Selv om trekkbilen tilhører klasse B, må føreren ha klasse C1E når tilhengerens tillatte totalvekt overskrider 3.500 kg.

Det innføres også en ny ordning som vil gjøre det mulig for de som har førerkort klasse B å kjøre med tyngre hengerlass. Den nye koden gjelder for biler og henger i området 3.501 til 4.250 kilo.

(Kilde: Vegvesen.no)