Naturen sett fra et av sine herlige øyeblikk. Foto: Moby1
Naturen sett fra et av sine herlige øyeblikk. Foto: Moby1Vis mer

Tilhenger eller campingvogn?

Skal du ut i skogen og opp i trærne, så trenger du egnet overnattingsted.

I Norge er det forbundet med anmeldelse og bøtelegging å reise på tur med bil i skog og mark. Kjøring i utmark utenfor vei er forbudt.

Vanskelig i praksis

I mange nærliggende land er situasjonen en helt annen, og selv om det ikke er fritt frem så finnes det et annet regelverk som gjør det lettere å reise på tur med bil på litt avsidesliggende steder. For veldig mange er offroad en hobby og en lidenskap. Det bygges mang en bil i de tusen garasjer, og mange av disse elsker å bruke bilen på tur. Hvorfor ikke ta med seg en campingvogn som er egnet til formålet?

Offroad-ferie: Med surstoff og bil i Andes

Fritidshenger

Det finnes mengder av mindre produsenter av flerbrukshengere, som både har soveplass og andre fasiliteter. Dette er tilhengere myntet på aktive mennesker som nekter å sette seg i bilen for å reise hjem for å sove. Det er likevel ikke alle som liker å ligge i telt, i tillegg til at også telt-campere også kunne tenke seg en myk madrass og tak over hodet når regnet strier ned fra oven.

På bilferie i Afrika

Lager drømmehengeren

Moby er en produsent av slike vogner, og livnærer seg på å lage spesielle vogner for forskjellig type bruk. Ikke minst lager de utgaver av hengere som er ment å hekte bak på en motorsykkel, men nå har de også laget en henger som egner seg godt i terrenget. Stikkord for denne hengeren er at den har høy bakkeklaring, og den har hjul som tåler en støyt før de takker for seg. Det mest optimale er å sette tilsvarende hjul på hengeren som på bilen. I tillegg er volum og vekt vesentlige elementer i terrenget. Blir det kronglete å komme frem, så skal hengeren være til så lite besvær for bilen som mulig.

Så lenge hengeren ikke er til besvær, så er den fin å ha med på tur. Foto: Moby1
Naturen sett fra et av sine herlige øyeblikk. Foto: Moby1

Se flere bilder for inspirasjon:


Alt utstyr

Eksemplet Moby nå har hentet frem, XTR Teardrog, er en skikkelig multifunksjonshenger med vask, gassflasker, vanntank og skapplass. Alt pakket inn i et særdeles lite volum, og det krevde antagelig sin Petter Smart å tenke ut hva som måtte plasseres hvor. Antagelig krever det også mang enn natt ute i felten for å se hva som var en god tanke, og hva som ikke fungerte like godt.

Camping eller glamping?

Smarte løsninger

XTR Teardrop har en kabin med dør på begge sider, noe som gjør det enkelt å komme ut og inn, uten å måtte klatre over hverandre. Begge dørene er selvfølgelig låsbare. Et kombinert kjøleskap med fryser er også på plass, i tillegg til at doningen har innvendige hyller og skap, hvor det blant annet er mulig å sette opp en liten skjerm for å få TV. Av utstyr som er mer kritisk under kjøring, finner vi et justerbart understell, elektriske bremser, og et sett 32” hjul med All-Terrain dekk.

Hvor tung tilhenger kan du dra?

Litt "home-made"

Innvendig ser hengeren relativt hjemmesnekret ut, så dersom noen sitter på et egnet understell til en gammel tilhenger, så er det bare å begynne å bygge. Sjekk derimot med rette myndighet før du begynner. Det kan være at de ønsker å ha et ord med i laget. Vil du kjøpe den ferdig, så tar Moby1 kun 16.500 dollar for å lage den til deg.

Mer informasjon finner du på Moby1 Expedition Trailers