<b>SIKKERHET:</b> Kollisjonsputene skal redde liv, ikke ta.  Foto: ADAC
SIKKERHET: Kollisjonsputene skal redde liv, ikke ta. Foto: ADACVis mer

Tilbakekalling: Kollisjonsputene som tar liv

Så mange som 287 millioner kollisjonsputer kan være berørt. Til nå er 11 personer drept, og mange skadd.

Trodde du VW-skandalen var stor i omfang? Akkurat nå pågår det en tilbakekallingskampanje i bilbransjen som er så massiv at den får VW-skandalens 11 millioner berørte biler til å blekne i skyggen.

Graden av alvorlighet er også enorm.

Det er Takata, den japanske produsenten av kollisjonsputer som i det siste har vært i vinden.

Sist vi omtalte saken var estimatet 50 millioner berørte biler. Nå melder Bloomberg News at det i verste tilfellet kan dreie seg om så mange som 287 millioner puter. Saken vokser med tiden.

2011: Dette sa vi om saken den gang

11 døde

Alvorlighetsgraden vokser etter hvert som det dukker opp tilfeller hvor feilen på putene påvises.

Nylig døde en 17 år gammel kvinne fra Texas som følge av feil på en kollisjonspute fra Takata. Kollisjonen var av mildere grad, og kupéen hadde ingen andre skader enn at kollisjonsputen var utløst.

En metallgjenstand fra innfestingen ble skutt rett inn i halsen på kvinnen og kuttet pulsårer. Resultatet var at den ellers uskadde kvinnen døde før hun i det hele tatt fikk riktig bistand.

Men denne kvinnen er ikke alene. En rekke ulykker har fått ekstra følger på grunn av Takata-putene, og foruten alle skadde, så har 11 personer mistet livet til nå.

Slik virker kollisjonsputen for fotgjengere

Mange berørte merker

KAMPANJE: Det er puter fra den japanske underleverandøren Takata som må tilbakekalles. Foto: Illustrasjonsfoto/Mercedes-Benz Vis mer


Så langt er biler fra Honda, Acura, BMW, Toyota, Nissan, Mazda, Subaru, Mitsubishi, Isuzu, Ford, Audi, VW, Mercedes-Benz, Chrysler, samt GMs merker berørt.

Feilen ble først oppdaget i en Honda, et merke som senere også har vært berørt flere ganger.

Også den 17 år gamle kvinnen kjørte en Honda. Både Honda og Toyota har i ettertid veket fra avtalen med Takata, og vil i fremtiden bruke puter fra andre leverandører. Honda forteller at de har bevis som forteller at Takata til og med har visst om, og manipulert bevis for bevisst å holde tilbake informasjon.

Toyotas kollisjonspute-bløff

Tre hovedgrunner

Årsaken til problemene er flere ting, men i hovedsak er det kollisjonsputer som benytter ammonium-nitrat som er berørt. Takata har naturlig nok selv gjennomført tester, i tillegg til at det amerikanske NHTSA (National Highway Safety Administration) har gjort tilsvarende.

I februar i år kom også resultatene fra Orbital ATK, som var innleid av ti bilprodusenter for å teste putene. Resultatet var det samme som tidligere tester har påvist.

Bruken av ammonium-nitrat er hovedårsaken, i tillegg til selve konstruksjonen. Kombinasjonen viser seg også å ha dårlige egenskaper ved påvirkning av varme og luftfuktighet.

Ringvirkninger

Omfanget er så stort at det er usikkert hvorvidt saken er mulig å løse før de berørte bilene er vraket. Ingen fabrikker har stor nok kapasitet til å produsere dette antallet puter, fabrikker som stort sett går for fullt til den ordinære produksjonen.

Svenske Autoliv har sagt de kan påta seg å produsere et stort antall puter, som likevel er lite i forhold til totalen.

De må bare bygge en ny fabrikk først.