Til Norge: SsangYong Rodius - også som varebil

Denne store koreaneren er - i størrelse - sammenlignbar med kommende Mercedes R-klasse. Den er også utstyrt med en motor basert på forrige generasjon fra Mercedes og har firehjulsdrift. Pris som varebil: 289.900 kroner.

Til Norge: SsangYong Rodius - også som varebil

  1. Store bilder


Ssangyong, kjent i Norge med SUV'en Rexton, er ikke døde. På bilutstillingen i Seoul viser de for tiden frem ikke mindre enn fem konseptbiler hvorav to er luksus-varianter av eksisterende modeller. En av dem er en "direktør-versjon" av en stor og praktisk MPV (Multi Purpose Vehicle) eller, mer prosaisk, flerbruksbil. Vi trodde en stund den ville komme hit under navnet Stavic, men det ble visst Rodius.

Legges merke til

Det er ingen tvil om at utseendet vekker oppsikt. Dette er en i høyeste grad uvant design; Rodius blir lett å kjenne igjen på veien. I tillegg er bilen ganske svær - over fem meter lang og 1,80 høy. Denne "hvalen på hjul" kommer nå hit til landet, og den har en god del mer å by på enn en, skal vi si, original stil. Deriblant masse plass, en sterk dieselmotor fra Mercedes, og firehjulsdrift.

SsangYong New Chairman Vis mer
Ssangyong Rodius Vis mer


Basert på E-klasse-derivatet Chairman

Det er ingen tilfeldighet hvis bilen ser ut som en noe klossete morfing av en Mercedes. Den er basert på storbilen SsangYong New Chairman, en evolusjon fra Chairman som igjen bygget på tidligere E-klasse plattform. Vi har tidligere skrevet om denne bilen (se lenke nederst). Chairman er en stor bil, og Rodius legger til på dimensjonene. Bilen måler 5,13 meter i lengden, 1,92 meter i bredden og 1,82 meter i høyden - 1,85 med takrelingen.

Dieselmotor og firehjulsdrift

Motoren kommer også fra Mercedes. Det er en motor som er videreutviklet av SsangYong på basis av Mercedes-dieselen på 2,7 liter. Den yter 165 hestekrefter og 342 nyttige newtonmeter mellom 1.800 og 3.250 omdreininger. Bilen veier fra 2,1 til 2,25 tonn avhengig av utstyr, så dreiemomentet trengs. Topphastighet er 174 kilometer i timen (169 med automatgirkasse). Null til hundre skal unnagjøres på 11,7 sekunder. (12,5 med automat). Forbruket er oppgitt til 0,92 liter på mila ved blandet kjøring og 11,7 i by. (Verdiene er henholdsvis 9,9 og 12,5 med automatgirkasse).


Plass og fleksibilitet

Som vi har sett er dette ingen småkar. Inni er det masse plass, og i personbilsvarianten, mange fleksible løsninger. Det er plass til syv personer, på to svingbare plasser bak første rekke, og en tredje rekke med tre seter. Baksetene kan fjernes. Førerplassen har et moderne og oversiktlig preg med tidsriktig dashbord hvor det meste ser ut til å være på plass.

Fra 289.900 kroner

Bilnytt opplyser at DAF Norge AS, som allerede importerer SUV'en SsangYong Rexton, står for innførsel og salg gjennom et nettverk av 32 forhandlere. I følge Bilnytt blir prisen på Rodius som to-seters varebil 289.900 kroner. Mot et pristillegg kan man få med bakseter til eventuell senere omregistrering til personbil. Som syv-seters personbil vil Rodius koste 579.900 kroner. Automatgirkasse vil koste 23.000 kroner ekstra. Det blir også tillegg i prisen for skinninteriør.

  • Store bilder av Rodius, New Chairman og de nye konseptene finner du her.
  • Artikkelen om SsangYong Chairman ligger her