KAN RENSES: Bransjen oppfordrer bilister til å ta bedre vare på klimaanlegget sitt.  Foto: Newswire
KAN RENSES: Bransjen oppfordrer bilister til å ta bedre vare på klimaanlegget sitt. Foto: NewswireVis mer

Til krig mot bil-bakteriene

Norske verksteder mobiliserer mot tåfis i kupeen.

Klimaanlegg skal gi bilistene bedre luft under kjøreturen, men kan virke mot sin hensikt.

Anlegget kan nemlig bli et fristed for bakterier og mugg, som bokstavelig talt kan gjøre livet i kupeen surt.

Les også: Lukter aircondition-en din tåfis?

- Vond lukt i bilen er et faresignal om at noe er galt, sier verkstedkjeden Vianors leder for bilservice, Harald Nordseth, i en pressemelding.

Kan skape trøbbel

Grunnen til at naturens stinkende organismer trives i klimaanlegget kommer blant annet av fukten som oppstår der. Ifølge Nordseth siver 10 til 15 prosent av kjølevesken ut gjennom koblinger og pakninger. Dette bidrar til fuktighet som skaper gode groforhold for bakterier og mugg.

Og det er ikke bare lukten som skaper problemer.

- Hvis muggsoppen får gro på innsiden av luftfilteret til aircondition-anlegget, kan betydelige mengder soppsporer føres rett ut i pustesonen for fører og passasjerer. Det kan gi plager som astmasymptomer, trøtthet og sviende øyne, sier Eirik Ask, spesialist i miljømikrobiologi ved selskapet Unilabs Telelab.

Service en gang i blant

Han har tidligere jobbet med en rapport om problemet, og Ask har et klart tips til bileiere som vil unngå sure kupeer:

Har du klimaanlegget på regelmessig service? (Avsluttet)
Nei(78%) 771
Ja(22%) 221
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Systemet må renses og desinfiseres fra tid til annen.

Det finnes de som faktisk er allergiske mot nye biler - bokstavelig talt

Vianor, som lever av bilservice, anbefaler naturlig nok at du tar denne rensingen relativt ofte. En gang i året er deres råd.

Leder av Forenede Danske Motorejeres (FDM) tekniske avdeling, Jørgen Jørgensen, har tidligere anbefalt at man gjør en opprensing annenhvert år.

Mobiliserer til kamp

I Norge kan en slik service koste fra 500 til 1.500 kroner, og inkludere rensing av anlegget samt fylling av ny kjølevæske. De fleste verksteder skal ha utstyret de trenger.

- Men vi vet ikke hvor mye det blir brukt og om tilbudene blir aktivt markedsført overfor kundene, sier Helge Høgsveen i Würth Norge, som lager mye av utstyret.

For å gjøre det mer vanlig å vedlikeholde klimaanlegget i norske biler, skal verksteder landet over nå kurses. Håpet deres er at oppmerksomheten rundt rensingen heves.

- Økt bevissthet rundt dette er viktig både for folks helse og kjørekomfort, mener Høgsveen.

Bilen din er en kjemikaliebombe