Til de med de største hyttene

Den er lang, tung og sterk. Alle parametrene er på plass for å bringe frem følelsen om en skikkelig amerikansk bil.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Chevrolet har moderert seg i forhold til V8-tankegangen og lansert den nye TrailBlazer med rekkesekser. Ytelsene ligger allikevel på høyde med Tahoe som har like mange hestekrefter under panseret nemlig 273. På grunn av mindre sylindervolum blir det derimot 54 newtonmeter mindre.

Ny motor

Alle odds skulle jo tilsi at her burde det vært en V8-motor. I stedet har GM utviklet en rekkesekser i aluminium. Motoren har fire ventiler per sylinder og to overliggende kamaksler. Effekten er 273 hestekrefter ved 5.750 omdreininger i minuttet og dreiemomentet er 373 newtonmeter ved 3.500. Kurven er flat og 90% av kraften er tilgjengelig mellom 1.600 og 5.600 omdreininger i minuttet. 0-100 kilometer i timen er ikke så veldig spennende i denne sammenhengen, men det går unna på 9 sekunder. På full rulle går TrailBlazer i 192 kilometer i timen. Trenger du å drasse med deg tunge tilhengere kan TrailBlazer takle 2.609 kilo på hornet.

4 WD med valgmuligheter

I utgangspunktet er TrailBlazer bakhjulsdrevet med navene frikoblet. Vri bryteren for innstilling av firehjulstrekk et hakk med klokken og du har et tenkende system. ”Autotrac” heter det og overfører kraft til forhjulene via en viskosekobling dersom bakhjulene slipper.Permanent firehjulsdrift får du ved å vri bryteren enda et hakk. Da er kraften fordelt i forholdet 50/50 foran og bak. Med verstingvarianten av firehjulstrekksystemet valgt får du i tillegg reduksjonsgir og med differensialbrems på bakakselen tok vi oss godt frem i ulendt terreng. Ventilerte skivebremser på alle fire hjul sørger for at det stopper fort nok også.

Mye utstyr for sikkerhet og velbehag

Trailblazer kommer i to utstyrsvarianter, LT Premium og LTZ, men det er ikke så stor forskjell på dem. Standardutstyret er omfattende og inkluderer blant annet elektrisk justerbare skinnseter med fireveis elektrisk korsryggstøtte, varme i seter og speil, klimaanlegg, Bose stereoanlegg, automatgir, mulitfunksjonsratt, båndopptager for ting du skal huske, tilhengerfeste og konstantfartsholder. Vi kunne også gjerne tenke oss både parkeringssensorer, elektronisk stabilitetskontroll og lengdejustering av rattet.

Noen kjøreinntrykk

TrailBlazer føles på ingen måte som noen sinke selv om den ikke har V8-motor. Den nye rekkesekseren trykker skikkelig og vi kan ikke helt tenke oss at noen vil føle at dette blir for sløvt. Det eneste måtte være lyden da, for denne motoren høres knapt i det hele tatt. Det er kun under tøff belastning i litt hastigheter at det viner litt, ikke brummer. Bilen er retningsstabil og farten merker du ikke mye til. Da er fartsholderen fin å bruke slik at du slipper å spikre paller.

Håndterer stubber og stein

Det går like greit i terrenget. Vår løype som bestod av alt fra ”plankekjøring” til noe som ble kalt ”suicide rock”, ble håndtert på en mesterlig måte. Reduksjonsgir, hestekrefter og skikkelige dekk gjorde alpinanlegget om til et fint turområde for TrailBlazer.

Komfort i høysetet

Rikholdig utstyrsnivå er selvfølgelig med på å bringe komforten opp på behagelig nivå. Men også det lave støynivået, seter og plass gjør TrailBlazer til et hyggelig bekjentskap. På denne første prøveturen virket det som setene har litt for dårlig sidestøtte. Det var behov for å holde seg fast når vi utfordret svingene. Til tross for at dette er en stor bil var også takhøyden litt i minste laget, i allefall for de aller lengste av oss.

Priser

Siden TrailBlazer opererer med 2.153 kilo, 4.157 kubikkcentimeter sylindervolum og 273 hestekrefter skal staten ha rett over 525.000 kroner i avgifter per bil. Siden fabrikk, importør og forhandler også må tjene penger blir prisen for LT Premium 877.500 kroner og for LTZ 896.300 kroner. Den står i butikkene fra september.