Takket være en ny dieselmotor, blir Mazda CX-7 tilgjengelig for langt flere. Ny innstegspris blir 495.000 kroner.
Takket være en ny dieselmotor, blir Mazda CX-7 tilgjengelig for langt flere. Ny innstegspris blir 495.000 kroner.Vis mer

Tiguan, RAV4 og CR-V utfordres

I dag er den så godt som usalgbar. Men i november vil Mazda CX-7 i langt større grad kunne utfordre de populære folke-SUVene.

Siden den ble introdusert her i landet i høsten 2007, har Mazda CX-7 kun vært tilgjengelig med en 2,3 liter stor bensinturbomotor som produserer hele 260 hestekrefter. Denne motoren, kombinert med relativt høy egenvekt (1.695 kilo) og heftige CO2-utslipp (243 g/km) har sørget for at Mazdas CX-7 har blitt knallhardt straffet av det norske avgiftssystemet. Bare registreringsavgiften ligger på drøye 470.000 kroner. Og i tillegg kommer moms på innførselsverdien. Resultatet har vært en utsalgspris på 786.000 kroner her i landet, noe som har vært fullstendig ødeleggende for bilen.

495.000 kroner

Men i november blir CX-7 tilgjengelig med dieselmotor, noe som sørger for en helt annen innstegspris. Den norske Mazda-importøren kan opplyse at den dieselmotoriserte CX-7, som bærer betegnelsen 2.2 MZR-CD, vil få en innstegspris på 495.000 kroner. Det betyr at innstegsprisen faktisk synker med mer enn 290.000 kroner.

Les også: De mest populære bilene

Dyrere enn folke-SUVene

«Men for å sette denne prisen i perspektiv, er et ett viktig poeng som må understrekes; CX-7 er en større bil enn de typiske folke-SUVene.»

Hva tror du?

Kan Mazda CX-7 forsvare en høyere pris enn Tiguan, CR-V og RAV4? (Avsluttet)
Nei, overhodet ikke(47%) 462
Ja, abslolutt(37%) 363
Usikker(17%) 168
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Nå vil du kanskje hevde at også 495.000 kroner er en stor slump penger - noe det selvsagt er. Selv med den nye og langt lavere innstegsprisen vil CX-7 ha en betydelig høyere innstegspris enn de fleste folke-SUVene, som typisk starter et sted mellom 350.000 og 375.000 kroner. Og selv de heftigste og aller best utstyrte utgavene av Tiguan, CR-V og RAV4 er billigere enn den rimeligste CX-7-utgaven. En topputstyrt RAV4 med 177 hestekrefter koster for eksempel 466.000 kroner, mens topputgaven av CR-V (140 hk) koster 483.000 kroner. Tiguan er ikke tilgjengelig i et like høyt utstyrsnivå som disse (VW baserer seg på kjøp av enkeltkomponenter og småpakker)og starter på 435.000 kroner med 170-hesters dieselmotor.

Større

Men for å sette Mazda-prisen i perspektiv, er et ett viktig poeng som må understrekes; CX-7 er en større bil enn de typiske folke-SUVene. CX-7 kan nemlig skilte med hele 468 centimeter i lengden og 187 i bredden, og er dermed betydelig lengre og bredere enn storselgerne Volkswagen Tiguan (443x181), Honda CR-V (453x182) og Toyota RAV4 (442x182).

Det må også understrekes at CX-7 kan skilte med en relativt heftig motor som produserer 400 Nm ved 2.000 o/min og 173 hestekrefter allerede ved 3.500 omdreininger. Samtidig vil grunnutgaven - Advance - blant annet kunne skilte med ryggekamera, fartsholder, regnsensor, Bluetooth, alarm og 18-toms alufelger.

Takket være en ny dieselmotor, blir Mazda CX-7 tilgjengelig for langt flere. Ny innstegspris blir 495.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under fotoalbumet.


Ingen upris

Og med tanke på at CX-7 er såpass mye større enn de typiske folke-SUVene, settes prisen i et mer flatterende lys. Vi må også ta med at CX-7 blir tilgjengelig i utstyrsnivå Sport. Denne meget godt utstyrste topputgaven vil koste 519.000 kroner - 24.000 kroner mer enn grunnutgaven Advance - og vil blant annet kunne skilte med navigasjon, elektrisk justerbare skinnseter, xenonlykter, nøkkelfri adgang, Bose stereoanlegg med 9 høyttalere og CD-skifter, tåkelykter og 19-toms alufelger. Dermed er den i prinsippet omtrent like godt utstyrt som topputgavene CR-V og RAV4.

Les også: Er bilen din livsfarlig?

Kan den forsvare prisen?

Men - den vil altså koste henholdsvis 36.000 og 53.000 kroner mer enn de sistnevnte. En annen svakhet ved CX-7 er at kun er tilgjengelig med manuell girkasse. Dette i motsetning til Tiguan og RAV4, som kan leveres med dieselmotor og automatgirkasse.

Det store spørsmålet blir derfor om den utvendige størrelsen reflekteres i ditto innvendig plass, noe som i neste omgang kan forsvare den høyere prisen. Vi har foreløpig ikke testet CX-7 og kan derfor ikke besvare dette spørsmålet. Vi kommer imidlertid høyst sannsynlig tilbake med en test av Mazdas SUV og vil da kunne vurdere om CX-7 i enda større grad enn de typiske folke-SUVene gjør jobben som en fullverdig familiebil.

Mazda CX-7 2.2 MZR-CD lanseres i Norge i slutten av november.

Les også:

  • Mazda-SUV billigere
  • Mazda-SUV til Norge
  • DinSide Motors juveler